طی روزهای گذشته با افزایش مهاجرت افغانستانی ها به ایران بحث های مختلفی برای پیگیری به وجود امده است.گسترش موج مهاجرین افغانستانی باعث شده در حال حاضر 5 میلیون افغانستانی در ایران حضور داشته باشد. منابع محلی اعلام کرده اند که روزانه  بین 30 تا 35 هزارنفر تبعه افغانستان به صورت غیرقانونی وارد ایران میشوند. جمعیت دانش اموزان افغانستانی ساکن ایران به 700 هزار نفر رسیده است.

نکته: کشور افغانستان حدود 40 میلیون جمعیت دارد.

این 5 میلیون نفر به گونه ای راحت در لایه های مختلف اجتماعی نفوذ کرده و زندگی میکنندکه بیشتر این افراد فاقد مدرک شناسایی هستند.البته تعداد بچه های افغانستانی که روزانه در ایران متولدمیشوند نیز جای بحثی دیگر دارد.این اعداد و ارقام نگران کننده به گونه ای شده که یکی از نمایندگان مجلس اوضاع را وخیم دانسته و دیگری نامساعد. البته به تازگی مجلس و دولت از طرحی به نام «سازمان ملی مهاجرت»رونمایی کرده است.

وجود تهدید هایی مثل تصاحب دو روزه اصفهان توسط اتباع افغانی و اینگونه حرف هایی باعث بالا گرفتن هرچه تمام تر واکنش ها می باشد.
در این بین چیزی که باعث تعمل است هزینه سالیانه ایران برای اتباع افغانی بوده که حالا موضع تهدید گرفته اند.

در حالی که طالبان سر حقابه هیرمند حاضر به کوچکترین عقب نشینی نیست، ایران سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه های گاز و برق و نان و.. را برای اتباع افغانستانی می پردازد. وجود این مهاجران اوضاع کار را برای شهروندان خود ایران سخت کرده و موجب بیکاری میشود.

افغان ها انتظار دارند که به هر کجا که میخواهند در ایران بروند و درانجا ساکن باشند. هرسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان اب ایران را مصرف کنند و به دلیل توقعات فراوانشان تهدید می کنند که در صورت نرسیدن به خواسته هایشان بخشی از ایران را فتح خواهند کرد.

در پایان باید بگوییم که حدود یک پنجم جمعیت افغانستانی در ایران ساکن شده اند این در حالی است که جمعیت افغانستان 8 تا 10 میلیون نفر است.

منبع:الف و تابناک