موزه سینمای ایران در خیابان ولیعصر تهران قرار دارد و جزو قدیمی ترین بناهای کشورمان می باشد. ساختمان موزه سینمای ایران به دستور محمد شاه قاجار در سال 1264 هجری شمسی ساخته شد. ساخت این عمارت با مرگ محمد شاه قاجار متوقف گردید. پس از به سلطنت رسیدن ناصر الدین شاه، ساخت این عمارت مجددا آغاز شد. ناصر الدین شاه بعدها این عمارت را به عنوان هدیه ی ازدواج به دخترش بخشید. در سال 1373 این عمارت موزه سینمای ایران نام گرفت و فعالیت خود را آغاز نمود.

امروز بازدید از موزه سینما ایران رایگان است

امروز بازدید از موزه سینما ایران رایگان است

18 می روز جهانی موزه نام گذاری شده است. معاون میراث فرهنگی در این باره بیان کرده است: بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی در روز جهانی موزه رایگان می باشد. تمام افرادی که علاقه دارند از موزه سینمای ایران بازدید کنند، می توانند در روز پنج شنبه 28 اردیبهشت ماه سال 1402 از ساعت 9 صبح تا 18:30 عصر به صورت رایگان از موزه ی سینمای ایران بازدید نمایند.

بازدید رایگان از موزه سینمای ایران

همزمان با روز جهانی موزه در روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه، بازدید از موزه سینما رایگان است و علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ به این مجموعه تاریخی- فرهنگی در خیابان ولیعصر، باغ فردوس مراجعه کنند.

تالارهای موزه سینمای ایران دارای بخش‌های؛ معاصران، بین‌الملل، کودک، دفاع مقدس، تماشاخانه، نام‌آوران و خانه فرهاد است؛ این تالارها نمایانگر سیر سرگذشت و تحولات سینمای ایران از آغاز این هنرصنعت تا به امروز است. بازدیدکنندگان این موزه با آغازگران سینمای ایران، نخستین تجهیزات سینمایی و افتخارات بین‌المللی آشنا شده و از مجموعه جوایز، یادگارها، تصاویر و اسناد شخصی و تندیس هنرمندان بازدید خواهند کرد و در ادامه بازدید در سالن تماشاخانه که مدل بازسازی شده سینماهای دهه‌های گذشته است به تماشای گزیده‌ای از فیلم‌های تاریخ سینمای ایران خواهند نشست.

عمارت موزه سینمای ایران قدمتی حدود ۲۰۰ ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی پایتخت است که به دستور محمدشاه قاجار ساخته شده است. موزه سینما در مجموعه باغ فردوس قرار گرفته است.

منبع: تهران نیوز