سرماخوردگی یک بیماری عفونی است که تنفس را دچار مشکل می کند، سرماخوردگی یک عفونت مسری می باشد که بینی، گلو، سینوس ها و نای را درگیر می کند. ویروس سرماخوردگی به راحتی از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می کند و هم چنین از سطح هم قابل انتقال است.

به طور معمولی هر فرد سالانه دو تا سه بار مبتلا به سرماخوردگی می شود البته ممکن است بیشتر دچار این عارضه شود ولی به طور میانگین دو تا ۳ بار سرما میخورد.
علائم سرماخوردگی ۵ روز به اوج خودش می رسد و بین ۷ تا ۱۰ روز کامل خوب می شود. ویروس سرماخوردگی از طریق دهان، بینی یا چشم وارد بدن می شود و در اثر تماس دست با اشیا و وسایلی که مخصوص فرد بیمار بوده هم قابل انتقال می باشد.

دلیل اینکه سرما خوردگی در فصل سرد سال زیاد می شود، سردی هوا نیست؛ بلکه در این فصل مدارس بازگشایی می شوند و انتقال ویروس بین دانش آموزان بیشتر است. در فصل های سرد سال افراد بیشتر در خانه و محیط سربسته هستند‌ که این خودش باعث انتقال ویروس می شود. رطوبت هوا هم باعث خشکی مجرای بینی می شود و این علت زمینه ساز بیماری سرماخوردگی می شود.

۴خوراکی مفید برای سرماخوردگی :

۱- مایعات گرم:

مایعات گرم برای جلوگیری از تب بسیار مفید می باشند، ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا هم اکثرا با تب همراه است.توجه داشته باشید که این مایعات را بدون شکر و قند مصرف کنید چون شیرینی جات سیستم دفاعی بدنتان را ضعیف می کند.

چای بابونه و چای های گیاهی بهترین نوشیدنی در مواقع سرماخوردگی می باشند.

۲- سیر:

سیر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد و برای رفع گرفتگی بینی یک مسکن قوی می باشد.

۳- مرکبات:

ویژگی اصلی مرکبات داشتن ویتامین C فراوان است که به سیستم ایمنی کمک می کند قدرتش زیاد تر بشود.

۴- زنجبیل:

زنجبیل هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث کم شدن درد در گلو و رفع گرفتگی های بینی می شود. از زنجبیل تازه استفاده کنید و در چای خود بریزید.

خوراکی های ممنوعه در سرماخوردگی:

1- شیرینی جات مثل بستنی، آبنبات و سایر مواد غذایی شیرین

2- نوشیدنی های حاوی کافئین

3- تنقلاتی مانند چیپس ، پفک، اسنک

4- شیر

ترکیباتی در شیر وجود دارد که هنگام ترکیب با بزاق دهان باعث ایجاد خلط می‌شود. خلط ترشحاتی است که حالتی چسبنده دارد. این ماده گلودرد را تشدید می‌کند و منجر به افزایش مخاط بینی و دهان می‌شود