جا به جایی دندان و بد فرم بودن آن از مشکلاتی است که اکثر افراد با آن روبرو بوده و به دنبال درمان کردن آن بودند، با ارتودنسی توانستند این زیبایی و ترتیب را به دهان و دندان خود برگردانند.
اما سوال این است بعد از ارتودنسی امکان برگشت دندان به جای قبلیش وجود دارد؟!
پزشکان به سوال بالا جواب مثبت داده و دوره نگهداری بعد از ارتودنسی را بسیار در روند ماندگاری مهم می دانند و به این منظور در استفاده از ریتینر و نگهدارنده دندان بعد از عملیات ارتودنسی تاکید فراوان دارند.
ریتنر همان نگهدارنده ارتودنسی بعد از درمان است و پزشک بیمار آن را تجویز می کند و زمانی که براکت ها و سیم های دندان برداشته شد به منظور حفظ دندان درمان شده باید مدتی از ریتینر استفاده کرد.

نگهداری بعد از ارتودنسی به چه صورت است

نگهداری بعد از ارتودنسی به چه صورت است

ریتینر ها توسط دندان پزشک و با طراحی دندان بیمار ساخته می شود و بسیار در حفظ موفقیت بعد از این عملیات تاثیر گذار است و در واقع مرحله آخر ارتدونسی به حساب می آید.
ریتینر ها انواع مختلفی دارند و بسته به سن بیمار و نوع نگهداری ساخته می شوند.
زمان نگهداری ریتینر توسط پزشک تشخیص داده شده و معمولا شب ها تجویز می شود.
این ریتینر ها بسیار استفاده راحتی دارد و شخص با آن می توان به راحتی غذا مصرف کند و معمولا در 6 ماهه اول درمان باید نگهداری شود و بعد آن مدت به تشخیص پزشک شب ها ادامه دار خواهد بود.

مراقبت های دندان بعد از ارتودنسی

ریتینر همان دستگاه ارتودنسی است. زمانی که دندان‌هایتان به کمک ارتودنسی به طور کامل مرتب شدند، دندانپزشک به شما خواهد گفت که بعد از برداشتن وسایل از روی دندان‌هایتان باید ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنید. زیرا ممکن است دندان‌های که یکبار حرکت و جابه‌جایی را تجربه کرده‌اند دوباره با برداشته‌شدن قالب به حالت اولیه برگردند. در حقیقت ریتینر بخشی از درمان می‌باشد که بعد از اتمام ارتودنسی برای بیمار تجویز می‌گردد. در این مطلب از بیتوته شما را با ریتینر آشنا می کنیم.افرادی که بعد از ارتودنسی، براکت‌ها و سیم‌های روی دندان‌های آنها برداشته می‌شوند. برای اینکه دوباره دندان‌ها حرکت نکند و به حالت قبلی برنگردند، باید از ریتینر که نوعی نگهدارنده دندان‌ها پس از ارتودنسی است استفاده کنند، تا درمان آنها کامل شود.
ریتینر در واقع قطعه‌ای پلاستیکی است که کمک می‌کند بعد از ارتودنسی دندان‌هایتان ثابت بمانند. ریتینر برای هر فرد به طور سفارشی و باتوجه‌به قالب دندان‌های و دهان طراحی و ساخته می‌شود و پس از آن فرد می‌تواند بدون هیچ محدودیتی غذاهایی را که دوست دارد بخورد. ارتودنتیست‌ها این مرحله درمان را بسیار حیاتی و حساس می‌دانند؛ زیرا معتقد هستند تضمین‌کننده میزان موفقیت دوره ارتودنسی است.مدت‌زمان استفاده از نگهدارنده‌ها به عواملی همچون سن بیمار، میزان قابلیت حرکت دندان‌ها، شرایط درمان، وضعیت اولیه دندان‌ها و… بستگی دارد. این دکتر معالج شماست که تشخیص می‌دهد تا چه مدت باید از این وسیله استفاده کنید. اما به‌ طور کلی، اکثر افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند، باید تا 6 ماه به طور مرتب از ریتینر استفاده کنند و بعد از این مدت بنا بر صلاح دید پزشک می‌توانند از نگهدارنده تنها در شب استفاده کنند.

منبع: بیتوته