موقع جوانی استخوان های بدن قدرتمند و قوی هستند اما همین که پا به سن می گذاریم و سن از ۳۰ سال بیشتر می شود دیگر استخوان های بدن قدرت و محکمی جوانی را ندارد و دچار افت می شود، کلا بدن انسان بعد از ۳۰ سالگی دچار یک افت می شود که استخوان ها هم از این قانون جدا نمی باشند.

در خانمها به دلیل یائسگی قدرت استخوان ها سریع تر کاهش پیدا می کند، در این مواقع تنها راه برای مقابله داشتن یک رژیم غذایی سالم و همین طور سبک زندگی سالم می باشد.

بافت استخوان برای حرکت و انجام وظیفه های خودش به مواد مقوی نیاز دارد. خوراکی های مفیدی که برای سلامت استخوان ها موثر است با تامین کردن مواد مغذی به بهبود سلامت استخوان کمک می کند. باید بعد از ۳۰ سالگی مراقب استخوان های بدن خودتان باشید که در میانسالی دچار عارضه پوکی استخوان نشوید. خانمها بعد از سن ۵۰ سالگی دچار یائسگی می شوند که خود یائسگی باعث کمتر شدن استحکام استخوان ها می شود.

قسمت اعظم حجم استخوان ها قبل از ۲۰ سالگی تشکیل می شود، دلیل اصلی نرمی استخوان کمبود ویتامین D و کلسیم می باشد. بنابراین باید در رژیم غذایی از این دوماده غافل نشوید و این دو را حتما مصرف کنید تا استخوان قوی داشته باشید.

۱۱ منبع اصلی کلسیم

اگر به میزان کافی کلسیم دریافت نکنید دچار پوکی استخوان می شوید. تا۵۰ سالگی زنان به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم و بعد از ۵۰ سالگی ۱۳۰۰ میلی گرم در روز احتیاج دارند و مردان ۱۰۰۰ میلی گرم تا ۷۰ سالگی و بعد از آن ۱۳۰۰ میلی گرم در روز به کلسیم احتیاج دارند.

۱- شیر:

اگر دچار بیماری کلسترول بالا نیستید، شیر کم چرب استفاده داشته باشید، شیر منبع خوبی از کلسیم می باشد، ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم شیر دارای ۲۰۰۰ میلی گرم کلسیم دارد.

۲- ماست:

ماست ساده یکی از انتخاب های عالی برای دریافت کلسیم می باشد، ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث جذب بهتر مواد مغذی می شود.
می توانید برای طعم دادن به ماست از میوه های تازه و یا دارچین استفاده کنید تا ماست
شما طعم دار شود.

۳- پنیر:

پنیر یکی از خوراکی های زیر مجموعه لبنیات می باشد، دارای پروتئین، کلسیم و فسفر می باشد. مصرف روزانه ۳۰ گرم پنیر، حدود ۲۰۰ میلی گرم کلسیم به بدن می رساند‌.

۴- دانه ها:

دانه هایی مثل کنجد، کرفس، دانه چیا برای مغز و هم چنین بدن بسیار مفید می باشد.
دانه ها دارای پروتئین و چربی سالم می باشند.

۵- ماهی سالمون:

این ماهی روغنی علاوه بر پروتئین بالا ، دارای مقادیر کلسیم و امگا ۳ می باشد.

۶- انجیر:

کلسیمی که انجیر دارد دقیقا برابر با کلسیم در شیر می باشد، برای همین انجیر بهترین میوه برای تقویت استخوان ها می باشد.

۷- لوبیا و عدس:

لوبیا دارای مقادیر بالای پروتئین و هم چنین کلسیم می باشد.

۸- کلم پیچ:

گیاه کلم پیچ سرشار از کلسیم و آنتی اکسیدان می باشد، شما می توانید از سالاد کلم پیچ در کنار وعده های غذایی تان استفاده داشته باشید.

۹- بادام:

در بین مغزی جات، بادام یکی از مغزی جات مهم است که سرشار از کلسیم می باشد. هم چنین بادام دارای منیزیم، منگنز، ویتامین E می باشد.

۱۰- آب پنیر:

آب پنیر یک نوع پروتئین است که در شیر هم پیدا می شود، آب پنیر باعث کاهش وزن می شود و قند خون را کنترل می کند.

۱۱- شیر سویا:

شیر سویا یک شیر گیاهی می باشد که ظاهرش شبیه شیر می باشد، این شیر را از دانه های سویا می گیرند.
این شیر برخلاف شیر گاو، لاکتوز و چربی ندارد.