این امر واقعی است که هر چقد با آرامش و بدون دغدغه بخوابیم خواب خوشی هم میبینیم. خوب خوابیدن تاثیر زیادی در خواب هایی که میبینیم دارد زمانی که آشفته ایم و سخت هم میخوابیم احتمال قوی در خواب هم بنا به مشغله هایی که داریم خواب بد دیده و از خواب بیدار میشویم.

این قاعده ممکن است استثنا داشته باشد ولی در حالت کلی نحوه ی خوابیدن ما در خواب هایمان خیلی تاثیر گذار است. برای اینکه راحت و با ارامش بخوایم و همراه با آن خواب خوب ببینیم چه غذاها و خوراکی هایی بخوریم؟ پاسخ این سوال را در این پست برای شما عزیزان قرار داده ایم اگر به استراحت و آرامش روان خود اهمیت میدهید مطالعه این پست را از دست ندهید.

چی بخوریم تا شب ها خواب خوب ببینیم؟

چی بخوریم تا شب ها خواب خوب ببینیم؟

در مورد غذا خوردن قبل از خواب باید بدانید کـه اینکار نه تنها برای تناسب اندام شـما ضرر دارد بلکه در برخی موارد هم می‌تواند موجب دیدن خواب هاي ناخوشایندی شود.

شاید شـما هم این تجربه را داشته اید کـه درست قبل از رفتن بـه رخت خواب غذای بسیار زیادی خورده اید و خوابیدن برای شـما بسیار سخت شده بطوریکه حتی در حین خواب کابوس دیده اید یا حالت هاي بسیار بدی را تجربه کرده‌اید. برای همین بهتر اسـت وعده غذایی قبل از خواب را محدود کنید، سبک و آرام بمانید و خواب هاي خوشایندی را تجربه کنید.

برای خواب خوش چی بخوریم؟

ماهی سالمون

«یک خواب خوش با شامی خوشایند و مطلوب برای خواب، آغاز می‌شود.» این را مایکل بروز می‌گوید. سالمون یک وعده‌ی غذایی مناسب برای این منظور است، زیرا دارای امگا۳ است که مطابق با مطالعات دانشگاه UCLA اثر آن در کاهش هورمون‌های استرس‌زا و افزایش آرامش اثبات شده است.

اگر از سالمون خوش‌تان نمی‌آید، لوزی‌ماهی یا هالیبوت (halibut) جایگزین خوبی است. هالیبوت و برخی انواع دیگر ماهی‌ هم منبع امگا۳ هستند. همچنین ماهی حاوی ویتامین B6 است که برای تولید هورمون خواب‌آور ملاتونین (melatonin) ضروری است.

موز

موز سرشار از پتاسیم است که پاهای بی‌قرار را آرام و از گرفتگی‌ عضلات پاها در طول شب جلوگیری می‌کند. همچنین بنا بر نظر مایکل بروز (Michael Breus) روانشناس بالینی و نویسنده‌ی «برنامه‌ی غذایی متخصصین طب خواب برای کاهش وزن در خواب»، موز به دلیل اینکه دارای منیزیوم است به آرامش اعصاب، شل شدن ماهیچه‌ها و سلامتی چرخه‌ی گوارش کمک می‌کند. می‌توانید خود موز را خالی میل کنید یا یک اسموتی خوشمزه با یخ و شیر آماده و نوش جان کنید.

بادام

منیزیوم موجود در بادام به آرامش و بهتر خوابیدنِ شما کمک می‌کند. بادام همچنین دارای پروتئین است که به حفظ تعادل قند خون در طول خواب کمک می‌کند.
به توصیه‌ی مایکل بروز، قبل از خواب چند تایی بادام میل کنید یا اگر دل‌تان غذای پُر و پیمان‌تری می‌خواهد می‌توانید کره‌ی بادام را روی تکه‌ای نان تُست سبوس‌دار بمالید و نوش جان کنید.

شیر

آیا شیر واقعا به بهتر خوابیدن کمک می‌کند؟ برخی کارشناسان به دلیل نبود مدارک علمی کافی در این باره اظهار نظر قطعی نمی‌کنند. برخی دیگر به قدرت کلسیوم ایمان دارند، زیرا نقش مهمی در تولید ملاتونین که چرخه‌ی ۲۴ ساعته‌ی خواب و بیداری را کنترل می‌کند، دارد.

آنطور که مایکل بروز می‌گوید، بهتر است شیر سویا را جایگزین شیر گاو کنید. بر مبنای نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ در مجله‌ی تخصصی یائسگی (Menopause Journal) چاپ شد، شیر سویا به رفع بی‌خوابی در زنانی که در سن یائسگی هستند کمک می‌کند. علاوه بر آن، شما باید یک گالن و نیم شیر گاو بنوشید تا اثر آن در خواب‌تان آشکار شود! اما شیر سویا سریعتر و عمیق‌تر اثر می‌گذارد. بهتر است شیر سویای ارگانیگ مصرف کنید.

جو دوسر

یک کاسه جو دوسر گرم قبل از خواب به شما آرامش می‌دهد. علاوه بر آن کلسیوم، منیزیوم و پتاسیم بدن‌تان را هم تأمین می‌کند. این سه ماده باعث می‌شوند سریع‌تر به خواب بروید. ناگفته نماند که کمبود منیزیوم در بدن چرت زدن را هم سخت‌تر می‌کند. البته مراقب باشید زیاد شکر مصرف نکنید، زیرا شکر زیاد ممکن است اثر وارونه داشته باشد.