کلانشهر شیراز،مرکز استان فارس ،جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوانی دارد و همواره گردشگران داخلی و خارجی  بسیاری را جذب کرده است.یکی از این جاذبه های بهشتی باغ ارم است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

باغ ارم یکی از جاذبه های گردشگری شیراز نمونه ای از باغ کوشک است که به دلیل خیابان طولانی با درختان مرکبات و درختان سرو باشکوه در کنار آن بسیار مورد توجه گردشگران است. علاوه بر عمارت اصلی دوره قاجار که مرکز این باغ را تشکیل می دهد. سرونازهای طولانی و قدیمی زیبایی آنها را دوچندان کرد. باغ ارم شیراز به مساحت 110380 متر مربع در تاریخ 14 آبان 1353 به ثبت ملی رسید.

1 68

تاریخچه باغ ارم شیراز

هنوز دقیقاً مشخص نیست که باغ ارم برای اولین بار توسط چه کسی ساخته شده است و به همین دلیل تاریخ دقیق ساخت آن ثبت نشده است. تنها سند موجود از باغ ارم این است که در برخی سفرنامه ها از آن یاد شده است و بر این اساس می توان آن را حداقل به قرن دهم و یازدهم هجری نسبت داد.

باغ ارم شیراز کجاست؟

باغ ارم یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس در شیراز است که در خیابان ارم، نزدیک میدان ارم و مجاور مجموعه دانشگاه شیراز واقع شده است.

آدرس باغ ارم شیراز: شهر شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک مجتمع دانشگاهی شیراز.

نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ ارم ایستگاه مترو نمازی است که پس از پیاده شدن از قطار می توانید حدود 10 دقیقه پیاده روی کنید و از میدان دانشجو و میدان ارم عبور کنید تا به باغ ارم برسید و یا با تاکسی به باغ بروید.

اگر قصد دارید با ماشین به سمت باغ بروید و از قسمت های شمالی شهر به سمت باغ ارم بروید، بهترین راه برای رسیدن به آنجا بلوار شهید چمران است. پس از ورود به بلوار شهید چمران تا انتهای بلوار ادامه دهید و از میدان دانش آموز (میدان عیلام) به سمت میدان ارم (میدان بیمارستان) به چپ بپیچید. پس از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید تا کمی بعد به باغ ارم برسید.
اگر از قسمت های جنوبی شهر به سمت باغ ارم می روید باید به خیابان آزادی رسیده و از آنجا وارد خیابان ارم شوید. اگر خیابان ارم را تا نزدیک میدان ارم ادامه دهید، باغ ارم در سمت چپ شما خواهد بود.

ساعات بازدید از باغ ارم شیراز:

باغ ارم در دو ماه اول سال از ساعت 08:00 الی 20:00. هر زمان؛ چهار ماه آینده از ساعت 8 تا 13 و از ساعت 5 تا 20:30 می باشد. در 6 ماه دوم سال بین ساعت 08:00 الی 13:00 و 14:30 الی 17:00 ارائه می شود.

Untitled 19

معماری باغ ارم

باغ ارم شامل زمینی مستطیل شکل است که با دیواری از آجر گلی احاطه شده است. اما اکنون آن دیوارها با نرده ها جایگزین شده اند. معماران این باغ در قسمت های مختلف باغ پله هایی ساخته اند تا شیب غرب به شرق را از بین ببرند. ساختمان های اصلی در قسمت غربی باغ که از عمارت اصلی و اندرونی تشکیل شده دیده می شود و جالب اینکه ارتفاع آن ها نسبت به سایر قسمت های باغ بیشتر است.

این باغ که 335 متر مساحت و نیم متر عمق دارد، حوض زیبایی در کنار ساختمان اصلی دارد. به نظر می رسد عمق این استخر در گذشته بیشتر بوده است. با این حال، پس از بازسازی، به عمق فعلی خود فرود آمد. چهار درخت نخل زیبا در چهار گوشه آن جذابیتی دو چندان به استخر بخشیده و تصویر ساختمان در آب آن دیده می شود. اگر به این باغ بروید، نهر آبی را می بینید که در امتداد این استخر جاری است. این آب پس از عبور از حوض کوچک تالار حوضخانه وارد حوض و سپس به نهرهای اطراف آن می شود و در اطراف باغات باغ به جریان خود ادامه می دهد.

دروازه‌های ورودی باغ ارم در نمای شمالی و بلوار ارم و سایر نماها به بلوار آسیاب سوم، اقامتگاه‌ها و باغ‌ها محدود می‌شوند.

پوشش گیاهی باغ ارم

تنوع گیاهی در باغ ارم به قدری زیاد است که گیاهان زیادی از سراسر جهان به چشم می خورد و هر بیننده ای را به این فکر می کند که در نمایشگاهی با انواع گل ها و گیاهان حضور دارند.

1 71

تنوع گونه های گیاهی و گل های زینتی باعث استفاده از این مکان به عنوان باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز و گسترش آموزش و پژوهش علوم گیاهی شده است.

گیاهان زینتی باغ کم نیستند. به خصوص گل رز در ضلع غربی و شمال غربی زیبایی و طراوت دیگری به آن بخشیده است. تنوع و تعداد گل های رز در این باغ به حدود 200 گونه می رسد. گل های طاووس، سنبل درختی، ژاله، پامچال، گل نارنج، یاس زرد، میخک، میمون، بنفشه، آهار، اطلس، آلاله، ساعت شنی، نیلوفر آبی، شاه پانساد، شیپور و داوودی از دیگر گل های باغ ارم هستند.

از درختان این باغ می توان به درختان گردو، بادام، سیب، خرما، نارنج، انار، ازگیل و گلابی اشاره کرد. درختان غیر مثمر مانند کاج، اکالیپتوس، گنجشک زبان، افرا، سروناز، ارغوان، سپیدار، بید وحشی و بید مشک زیبایی دو چندانی به باغ ارم بخشیده اند.