کاخ نیاوران از بزرگ ترین و مجلل ترین کاخ های تاریخی زمان محمدرضا شاه پهلوی است و از مهم ترین جاهای گردشگری تهران محسوب میشود.هر یک از بخش های این کاخ پر از آثار تاریخی و فرهنگی است که ارزش یازدید کردن را دارد.در ادامه به معرفی این کاخ و اطلاعات دقیق آن میپردازیم.

معرفی کاخ نیاوران

کاخ نیاوران یکی از جاذبه های گردشگری معروف تهران در باغ نیاوران در منطقه شمیرانات است.

1 12

این کاخ در شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد و یکی از آخرین شاه نشین های ایران است. کاخ نیاوران یکی از سه مجموعه کاخ تاریخی تهران است که در محوطه ای زیبا به وسعت حدود 11 هکتار باغ در نزدیکی رشته کوه های البرز واقع شده است. کاخ نیاوران اقامتگاه تابستانی خانواده محمدرضا شاه پهلوی بود. پس از انقلاب 1357 ایران، هدف کاخ نیاوران تغییر یافت و به موزه تاریخ تبدیل شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

کاخ نیاوران در مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران به کاخ اختصاصی نیاوران معروف است و دارای بخش‌های مختلفی است. کاخ نیاوران تا سال 1378 به صورت مشترک با کاخ سعد آباد اداره می شد. با این حال، از آن زمان به یک مجموعه مستقل تبدیل شده است. در این مجموعه اطلاعات تاریخی، سندی مربوط به دوره های تاریخی پهلوی و قاجاریه وجود دارد.
کاخ انحصاری نیاوران و باغ نیاوران در اطراف دیگر کاخ ها و بناهای این مجموعه طبیعتی بسیار چشم نواز دارد. درختان انبوه باغ نیاوران به آسمان رسیدند و حال و هوای باغ را به میزان قابل توجهی بهتر از محله های اطراف کردند.

کاخ نیاوران تهران در 6 خرداد ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر این مجموعه فرهنگی-تاریخی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری تهران محسوب می شود.

2 3

کاخ نیاوران دارای معماری ساده و در عین حال مدرن است. گچ بری های زیبا، آینه کاری و کاشی کاری های فوق العاده در این بنا به چشم می خورد. نقاشی های نفیسی از نقاشان معروف داخلی و خارجی در این کاخ نگهداری شده است. فرش های دستبافت گرانبها و وسایل تزئینی گرانقیمت از دیگر مواردی است که در کاخ نیاوران باید دید.

کاخ نیاوران کجاست؟

کاخ نیاوران در شمال شرقی باغ نیاوران و شمال شهر تهران قرار دارد.

3 1

این کاخ در قسمت جنوبی خیابان باهنرو دارآباد قرار دارد. دسترسی به این باغ از خیابان باهنر(نیاوران) امکان پذیر است. میدان و پارک نیاوران نیز در قسمت جنوبی کاخ نیاوران قرار دارد.
مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در تمامی روزهای هفته آماده پذیرایی از گردشگران می باشد. کافی شاپ کارزین در منطقه باغ نیاوران برای استراحت و خوردن و آشامیدن بسیار مناسب است و صبحانه نیز در این کافه سرو می شود. توجه داشته باشید مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در روزهای تعطیل رسمی به دلیل عزاداری تعطیل است.

آدرس کاخ نیاوران : تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران 15

معماری کاخ نیاوران

معماری کاخ اختصاصی نیاوران نیز بسیار مدرن و پیچیده است. این کاخ دارای دو طبقه و نیم، مساحت تقریبی 9000 متر مربع و سقف متحرک است. سقف کاخ نیاوران از آلومینیوم ساخته شده و آثار گرانبهایی از هنرمندان سراسر جهان در آن نگهداری می شود. سقف کاخ نیاوران در برخی روزها برای بازدید بازدیدکنندگان باز می شود. در داخل کاخ نیاوران، تمام وسایل قدیمی هنوز وجود دارد و اثاثیه، پرده، وسایل تزیینی و آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی و خارجی که در زمان محمدرضا شاه پهلوی در این بنا بوده اند، در کاخ نیاوران باقی مانده است.

طراحی معماری بنای کاخ نیاوران توسط محسن فروغی، استاد معماری و رئیس وقت دانشگاه هنرهای زیبای تهران انجام شده است. گچ بری کاخ نیاوران توسط استاد عبداللهی و آینه کاری توسط استاد علی اصغر انجام شده است. در نمای کاخ نیاوران کاشی کاری های ابراهیم کاظم پور را می بینید.

1 13

معماری سنتی ایرانی و مدرن اروپایی در طراحی و ساخت کاخ نیاوران با هم آمیخته شده است. این کاخ تنها ساختمان سلطنتی با سقف جمع شونده است.

نیاوران یعنی چه؟

منطقه نیاوران امروزی در گذشته روستایی بوده است. معروف ترین روستای آن منطقه روستای «گرده وی» نام داشت و در اطراف این روستا نخلستان وسیعی وجود داشت. به دستور فتحعلی شاه در محل نیزار ها باغ و کاخ تابستانی ساختند. به همین دلیل باغ ییلاقی فتحعلی شاه به «نی آوران» معروف شد که در نهایت به «نیاوران» تبدیل شد.

داخل نیاوران چند کاخ است؟

امروزه محوطه باغ نیاوران شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوش احمد شاهی ، موزه جهان نما، کتابخانه خصوصی، موزه خودروهای شخصی و باغ کتیبه ها می باشد.