کاخ عالی قاپو یا علی قاپو ،یک کاخ سلطنتی در اصفهان است و بعنوان نماد میراث اسلامی ایران شناخته میشود.نام علی قاپو از فارسی علی و قاپو آذربایجانی به معنای دروازه یا در به این مکان داده شده است.این مکان یک جای گردشگری عالی برای علاقه مندان به تاریخ و بقایای تاریخی است.

کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان یکی از بهترین نمونه های معماری دوره صفوی است.

1 61

عمارت عالی قاپو با معماری ممتاز و تزئینات چشمگیر هنرمندان مشهور ایرانی مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. از مهم ترین قسمت های کاخ علی کاپو می توان به ورودی کاخ، تالارهای مجلل، سالن موسیقی در طبقه آخر و آثار برجسته در قسمت های مختلف عمارت عالی قاپو اشاره کرد. پایه های اصلی این عمارت بر روی چوب ساخته شده است و همین امر بر جذابیت معماری کاخ عالی قاپو می افزاید.

1 59

یکی از مکان های جالب در سفر به اصفهان کاخ عالی قاپو است.

کاخ عالی قاپو یکی از زیباترین بناهای تاریخی باقی مانده از دوره صفویه و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است. کاخ عالی قاپو در اصفهان در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار دارد. عمارت عالی قاپو در گذشته «دولت خانه مبارکه نقش جهان» و «کاخ دولتخانه» نیز نامیده می شد. کاخ عالی قاپو دارای 1800 متر مربع مساحت، 6 طبقه و ارتفاع 38 متر است. عالی قاپو تنها سازه‌ای است که از دیگر سازه‌های اطراف میدان متمایز است، در آن زمان نمادی از قدرت دولت به شمار می‌رفت و با معماری زیبای چوبی خود یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین بناها به‌شمار می‌رفت.

در دوره صفویه دروازه ورودی کاخ عالی قاپو، دروازه ورودی تمامی بناهای سلطنتی میدان نقش جهان بوده است. شاه عباس اول صفوی برای نشان دادن قدرت و شکوه حکومت خود دستور ساخت کاخ عالی قاپو را صادر کرد. جلسات مهم دولت، پذیرایی از مهمانان خارجی و مراسم دولتی در این کاخ برگزار می شد. همچنین بالکن این عمارت محلی برای استراحت و تماشای مسابقات چوگان و سوارکاری شاه عباس و هیئت همراه در میدان نقش جهان بود.

Untitled 13

عمارت عالی قاپو در زمان شاه عباس اول بسیار مورد احترام بوده و عبور از درب ورودی این بنا برای همه امکان پذیر نیست. در بازدید از میدان نقش جهان اصفهان، این ساختمان 6 طبقه گردشگران زیادی را از گذشته های دور تا به امروز به خود جذب می کند.

کاخ عالی قاپو به عنوان مرتفع ترین کاخ دوره صفویه شناخته می شود که با پلکانی باریک از طبقه همکف به طبقات بالا می رسد. بالا رفتن از این پله ها به دلیل ارتفاع کمی سخت است. اما پشت آن ایوانی زیبا با ستون های چوبی به ارتفاع 20 متر قرار دارد و تماشای میدان نقش جهان از بالا بسیار لذت بخش است. در این ایوان مسجد شیخ لطف الله در مقابل خود، ورودی قیصریه در سمت چپ و مسجد شاه در سمت راست مشاهده می شود. عمارت عالی قاپو یکی از جالب ترین بناهای تاریخی میدان نقش جهان اصفهان است.

عالی قاپو به دو صورت تلفظ می شود که برای هر کدام یک نام می گذارند. عالی قاپو که بیشتر در گفتار و مکاتبات به کار می رود از دو کلمه ترکی عالی و قاپو به معنای در تشکیل شده است. به معنای سهم بزرگ! کلمه ترکی «قاپو» در اصل به معنای کاخ سلطان بوده است، قبل از اینکه با «باب» و «باب العالی» جایگزین شود. از آنجا که سوره اعلی در امپراتوری عثمانی رایج بود، در میان ایرانیان شیعه چنین سوره ای وجود داشت که مانند سوره عالی عثمانی مورد احترام بود. لذا کسانی که می خواستند وارد عالی قاپو شوند باید تعظیم می کردند و آستانه را می بوسیدند و داخل می شدند. بر اساس روایات تاریخی، حتی شاه عباس نیز با ورود به این عمارت پیاده می شد. همچنین عالی قاپو جای توبه برای تبهکاران و گناهکاران بود و هر گناهکاری که وارد عالی قاپو می شد جز به دستور شاه صفوی کسی نمی توانست او را بیرون کند!

1 60

طبق گفته ای دیگر، شاه عباس در نقره‌ای بزرگ را به نجف برده و در حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام نصب کرده و در قدیمی را برای تبرک به اصفهان آورده و بر عالی قاپو نصب کرده است.و به این ترتیب آن را علی قاپو یا قاپی نامیدند. محبوبان شاه با احترام خاصی به جلوی در می آمدند تا آن را ببوسند و با صدای بلند از خداوند برای عظمت و قدرت پادشاه دعا میکردند.جالب اینکه حتی تا چند سال پیش مردم در اطراف این کاخ نذری می دادند و به این در دخیل می بستند.