همه ی ما اصفهان را با اسم سی و سه پل میشناسیم.سی و سه پل نه تنها معروف ترین جاذبه گردشگری شهر اصفهان است بلکه  معروف ترین جاذبه گردشگری کشور هم محسوب میشودو بازدید کننده داخلی و خارجی بسیار زیادی دارد.

اصفهان را به خاطر آثار تاریخی گرانبها، زاینده رود زیبا، صنایع دستی مختلف و تنقلات خوشمزه می شناسند. این پل همواره مورد تحسین بسیاری از کارشناسان در سرتاسر جهان بوده است تا جایی که پرسی سایکس سی و سه پل را یکی از پل های درجه یک جهان می داند و شاردن آن را شاهکار معماری می داند.

1 10

معرفی سی و سه پل

پل سی و سه به عنوان یکی از معروف ترین مکان های دیدنی اصفهان شناخته می شود. آنقدر که بیشتر ما با او این شهر زیبا را می شناسیم. هر چند با خشک شدن آب زاینده رود حال و هوای قدیمی سی و سه پل دیگر وجود ندارد. اما این پل همچنان به عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می شود. این پل در طول تاریخ به نام های مختلفی از جمله پل شاه عباسی، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی وسه چشمه نامیده شده است.

انعکاس 33 پل با 33 دهانه به طول 295 متر و عرض 14 متر در آب زیبایی پل را دو چندان کرده است.

2 1

سی و سه پل علاوه بر زیبایی مسحورکننده به عنوان طولانی ترین پل روی زاینده رود شناخته می شوند. این اثر در 15 دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

سی و سه پل کجاست؟

در انتهای جنوبی خیابان چهارباغ بالا از یک طرف و انتهای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) از طرف دیگر سی و سه پل وجود دارد. برای حمل و نقل می توانید از وسایل نقلیه شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. ایستگاه مترو سی و سه پل در چند قدمی پل قرار دارد. علاوه بر این، ایستگاه اتوبوس میدان انقلاب در سمت دیگر پل قرار دارد. برای رانندگی خصوصی، ترافیک در منطقه را در ساعات شلوغی در نظر بگیرید.

تاریخچه سی و سه پل

سی و سه پل یا پل الله وردی خان مربوط به دوران سلطنت شاه عباس اول بر روی رودخانه زنده رود با نظارت و هزینه سردار معروف صفوی، الله وردی خان ساخته شد. ساخت سی و سه پل در سال 1008 هجری قمری و دوازدهمین سال سلطنت شاه عباس اول پیشنهاد شد و در سال 1011 الله وردی خان اوندیلادزه گرجستان مأمور تکمیل آن شد. معمار سی و سه پل استاد حسین بنا اصفهانی بود که پسرش شاهکارهایی چون مسجد شیخ لطف الله ساخته است.

2 2

شاعر عصر شاه عباس به نام شیخ علی نقی کمره ای در یکی از اشعار خود تاریخ ساخت این پل را سال 1005 هجری قمری ذکر کرده است.
در زمان شاه عباس نقشه اصلی شهر اصفهان چهارباغ بود که از دو محور عمود بر هم تشکیل شده بود. در امتداد یکی از این محورهای اصلی سی و سه پل برای اتصال چهارباغ عباسی به چهارباغ علیا، باغ هزارجریب، عباس آباد و محله جلفا تعبیه شده است. این پل که در آن زمان 40 دهانه داشت به مرور زمان به دلیل درختکاری و انحراف آب برخی دهانه ها متروکه شد. در سال 1330 «شهردار اصفهان» مصطفی خان مستوفی زمین های اطراف پل را پاکسازی کرد و پس از حفر کانال آب، دیواری سنگی در ضلع شمالی پل ساخت که بقایای آن هنوز قابل مشاهده است.

جلوی سی و سه پل، مجسمه رضاشاه بر روی ستونی به ارتفاع پنج متر بود که امروز اثری از آن مجسمه نیست.

1 11

بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل

سی و سه پل بدون زاینده رود فاقد ظرافت قدیمی هستند. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل زمانی است که زاینده رود پر آب شود و به شکوه همیشگی خود بازگردد. در حالی که امکان مشاهده جزئیات بیشتر در طول روز وجود دارد، سی و شش پل در شب به طور متفاوتی روشن می شوند. با این حال، اگر قصد عکس برداری دارید، می توانید در طول روز عکس های متنوع و با کیفیت تری بگیرید.