تربچه یکی از سبزیجاتی است که طبع گرمی دارد و کالری و کلسترول پایینی دارد؛ تربچه غنی از فیبر می باشد که باعث ایجاد احساس سیری در بدن شما می شود و به همین خاطر برای افرادی رژیمی میتواند عالی باشد.

از جمله ویتامین های موجود در تربچه می توان به B6 ، K، C ، نیاسین و فولات اشاره کرد همچنین دارای مواد معدنی مثل پتاسیم، مس ، اسید فولیک و یک نوع آنتی اکسیدان قوی می باشد. مصرف این سبزی باعث ادرار بدن می شود و سموم بدن را دفع می کند، خاصیت ضد سرطانی هم دارد و برای سرطان های کلیه، معده، روده و … موثر می باشد. ویتامین C، فسفر، روی و ویتامین B موجود در ترپچه، بسیار برای سلامت پوست مفید است و به طرفداران زیبایی پوست و مو شدیدا توصیه میشود.

در مواقعی که احساس مسمومیت غذایی داشتید می توانید از تربچه به همراه سکنجبین استفاده کنید. تخم تربچه ضد یبوست و اشتها آور می باشد برای همین در کنار غذا توصیه می شود بخورید. تربچه یک سم زدای بسیار قوی می باشد و خون را تصفیه می کند هم چنین برای کبد و معده بسیار مفید می باشد و همان طور که گفته شد فیبر تربچه بالاست و برای افرادی که می خوانند وزن کم کنند بسیار مناسب می باشد.

پیاز تربچه در رنگ های مختلف و متفاوتی دیده می شود، طعم بیشتر تربچه ها فلفلی است اما ممکن است بعضی ها طعم شیرینی داشته باشند. داشتن این اطلاعات خالی از لطف نیست که تربچه اگر مدت زمان طولانی زیر زمین بماند طعمش تند تر می شود و تربچه های روشن تر طعم های ملایم تری دارند با توجه به ذائقه تان میتوانید انتخاب کنید.

خواص تربچه برای بدن:

۱- افزایش سیستم ایمنی بدن:

تربچه جز سبزیجاتی است که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و با سلول های سرطانی بدن مبارزه کند.

۲- بهبود سیستم گوارش:

تربچه دارای فیبر بالایی می باشد، فیبر برای سلامت گوارش بدن بسیار مفید می باشد، تربچه از یبوست جلوگیری می کند و سلامت روده را تضمین می کند. هم چنین کنترل کننده قند خون میباشد.

۳-جلوگیری از بیماری های عروقی:

این گیاه با داشتن ماده ای به نام تریگونلین باعث تولید اکسید نیتریک می شود که این ماده سلامت قلب را بهبود می بخشد.
هم چنین تربچه باعث کاهش کلسترول در کبد می شود.

۴- تقویت پوست و مو:

به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین C باعث حفظ و طراوت پوست و مو می شود.

۵- درمان بیماری دیابت:

تربچه خاصیت ضد دیابتی دارد و علائم دیابت را کاهش می دهد.

عوارض خوردن تربچه بیش از حد:

۱- تیروئید:

زیاده روی در خوردن تربچه باعث اختلال در غده تیروئید می شود.

۲- سنگ کیسه صفرا:

تربچه باعث تولید صفرا می شود کسانی که مبتلا به سنگ صفرا هستند با مشورت پزشک تربچه مصرف کنند.