بعضی وقت ها به دلیل اینکه فاصله سن والدین با بچه ها خصوصا نوجوانان ۱۵ ۱۶ ساله زیاد است خیلی از نوجوان ها شکایت دارند که خانواده هایشان آنها را درک نمی کنند و مانند یک بچه ۲ ساله با آنها رفتار می کنند. در حالی که این درست نیست و خانواده ها فقط نگران نوجوانان می باشند و نگران خطراتی که آنها را تهدید می کنند اما راهش را بلد نیستند و متاسفانه نمی دانند که چطور نگرانی خودشان را بروز دهند و همیشه با فرزند خودشان به مشکل می خورند و نمی توانند منظور خودشان را به او بفهمانند و به او بگویند و از نگرانی های خودشان با او صحبت کنند.

این بزرگترین اشتباه است که در این موارد والدین به زور و تحمیل نظر خود اقدام میکنند و بچه با او لج می کند و هر حرفی که به او می زنند برعکسش را اجرا می کند و به آینده و زندگی خودش لطمه وارد می کند. بدترین کار برای رفتار با یک نوجوان غر زدن، تنبیه کردن ، نصیحت کردن است چون این روش ها دیگر قدیمی شده است و چیزی جز برعکس جواب دادن ندارد. اگر می خواهید با نوجوان خودتان رفیق باشید و او با شما حس صمیمی بودن داشته باشد باید یک سری نکات را رعایت کنید.

۵ نکته برای تربیت نوجوانان:

۱- نوجوان خودتان را درک کنید:

نوجوان یا جوان فکر می کند شما همیشه با او دعوا دارید و به هیچ عنوان او را درک نمی کنید این باعث می شود هیچ وقت حرف هایش را به شما نزند چون حس می کند شما همیشه جلوی او جبهه می گیرید و با او دعوا دارید.

به جای مخالفت های بی مورد به او بگویید من دوستت هستم و تورا درک می کنم تا او باشما حس راحتی داشته باشد.

۲-درخواست خودتان را در قالب سوال مطرح کنید:

هیچ وقت با او به لحن دستوری صحبت نکنید خواسته خودتان را به صورت سوال مطرح کنید. البته که باید حواستان به لحن سوال پرسیدن هم باشد .

۳- بابت رفتار های خوبش به او پاداش دهید:

برای رفتار های خوبش به او پاداش بدهید پاداش دادن بهتر از تنبیه کردن است و نتیجه ی خیلی بهتری دارد تا اینکه او را از کارهایی منع کنید.

۴- در پاسخ به خواسته های فرزندتان بسیار خب و یا بله بگویید :

بیشتر نوجوانان از اینکه از شما نه بشنوند شکایت دارند و خیلی ها می گویند بخاطر همین رفتار مسائل را از شما مخفی می کنند خیلی از مسائل کوچک و پیش پا افتاده مثل خرید یک شلوار جین

۵- واژه های لطفا و متشکرم ورد زبانتان باشد:

اگر می خواهید فرزند به شما احترام بگذارد باید شما هم به او متقابلا احترام بگذارید