آیا تازگی ها آزمایش خون رفته اید؟ دچار کمبود ویتامین D هستید؟ از عوارض کمبود این ویتامین چه می دانید؟ ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی می باشد که در بعضی غذاها و مکمل های غذایی وجود دارد، این ویتامین منبع اصلی اش نور خورشید می باشد. به همین دلیل به آن ویتامین آفتاب هم گفته می شود. این ویتامین باعث تعادل میزان کلسیم و فسفات بدن می شود. کلسیم و فسفر برای ساخت استخوان لازم می باشد.

۴ راه برای افزایش سطح ویتامین D

اگر بدن به اندازه کافی ویتامین دی داشته باشد، استخوان ها، ماهیچه ها و دندان های سالمی دارد. علاوه بر این موارد ویتامین دی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود و رشد سلول های سرطانی را کنترل می کند.
ویتامین دی باعث تقویت و سلامت استخوان، افزایش ایمنی بدن، بهبود خلق و خو، ضد التهاب قوی، بهبود عملکرد قلب می شود. خانم هلی باردار و شیرده به میزان بیشتری ویتامین دی احتیاج دارند. در فصل های سرد سال به دلیل کاهش نور خورشید باید از مکمل های ویتامین دی بیشتر استفاده کنید.

نور آفتاب

بهترین راه برای دریافت و جذب ویتامین دی این است که یک روز آفتابی بدون زدن ضد آفتاب بیرون بایستید و بازوها و صورت خودتون را در معرض نور خورشید قرار دهید. افرادی که پوست صورت تیره ای دارند باید بیشتر در برابر نور خورشید باشند.

لامپ خورشیدی

از لامپ های خورشیدی در فصل های سرد سال استفاده کنید چون این مواقع نور خورشید به صورت کافی وجود ندارد، و با استفاده از این لامپ ها ویتامین دی بدنتان تامین می شود.

تغییر رژیم غذایی

خوراکی هایی به برنامه غذایی تان اضافه کنید که دارای ویتامین دی هستند ، مثل اضافه کردن ماهی ها، قارچ و دیگر خوراکی های دیگر.

مکمل ویتامین D

گاهی اوقات با بررسی میزان ویتامین دی بدن مشخص می شود که ویتامین دی بدنتان کم است به همین دلیل دکتر به شما مکمل ویتامین دی تجویز می کند.

چرا ویتامین دی برای بدن مهم است؟!

بافت ها و اندام های بدن برای انجام فعالیت های روزانه شان به ویتامین دی احتیاج دارند، گیرنده های ویتامین دی در بعضی از اندام ها وجود دارند، کمبود ویتامین دی باعث ابتلا به سرطان می شود. کمبود ویتامین دی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود. هم چنین کمبود ویتامین دی باعث ابتلا به بیماری دیابت می شود. میزان کافی ویتامین دی باعث جلوگیری از بیماری آلزایمر می شود‌.