بسیاری از جوانان و نوجوانان در دنیای امروز سرگرم شبکه های اجتماعی گوناگون بخصوص اینستاگرام و تلگرام می باشند و وقت زیادی از خودشان را در این نرم افزار ها می گذرانند بدون اینکه فایده ای برایشان داشته باشد و چیزی به آنها آموزش دهد؛ حتی آنقدر گاهی غرق در تماشا کردن کلیپ های جذاب اینستاگرام می شوند که به طور کلی از دنیای واقعی فاصله می گیرند و ساعت ها وقت خودشان را در این برنامه ها سپری می کنند، که این باعث می شود از دنیای اصلی فاصله بگیرند و درگیر دنیای مجازی شوند.

تبلیغات کسب درآمد در اینستاگرام و تلگرام به قدری زیاد و وسوسه انگیز شده که نوجوانان و جوانان که تجربه و منطق کمی دارند به شدت جذب میشوند از درس و آینده ی کاری دست کشیده و به سراغ فعالیت های اینستاگرامی میروند که در این سنین نه تنها آینده بلکه شادابی آنها را به خطر انداخته و شکست و افسردگی را برایشان به ارمغان می آورد.

نرم افزار تلگرام هم یکی دیگر از نرم افزار های جذابی است که چندین سال است مردم از آن استفاده می کنند برای برقراری تماس و پیام اپلیکیشن مناسبی است.
هرچند طرفداران نرم افزار اینستاگرام بیشتر از تلگرام است و جذابیت های اینستا خیلی بیشتر از شبکه های دیگر می باشد. اما استفاده بیش از حد از هرچیزی ضرر دارد و این نرم افزار ها هم استثنا نمی باشند و استفاده بیش از حد از دنیای مجازی زیان های خودش را دارد و باعث ایجاد رفتارها و خواسته های نامعقول در نوجوانان و جوانان میشود. نکته مهم این است که والدین باید مراقب نوجوانان و جوانان باشند تا دچار آسیب های بد آن نشوند. بجز شبکه های اجتماعی خیلی از پدر و مادرها از بازی کردن نوجوانان هم شاکی هستند بازی های اینترنتی هم یکی از مشکلات خانواده هاست که این بازی ها باعث اختلال در خواب نوجوانان وجوانان می شود.

خیلی از نوجوانان و جوانان شاید تمام شب را مشغول بازی کردن باشند و خواب درستی نداشته باشند چون وابسته به شبکه مجازی شده اند این باعث می شود تا هم سلامت آنها دچار مشکل شود و هم زندگی آنها به مشکل بخورد. یا گاهی اوقات انجام این بازی ها باعث می شود نوجوانان خودشان را جای شخصیت بازی جا بزنند و برای خودشان دردسر های زیادی درست کنند مثل بازی نهنگ آبی که خیلی از جوانان متاسفانه در کشور اقدام به خودکشی کردند چون از قوانین این بازی بود؛ علاوه بر این خطرات جرائم اینترنتی هم زیاد است و ممکن است در دام شیادان اینترنتی قرار بگیرید.

برای مقابله با درگیر نشدن فرزندان با دنیای مجازی چه باید کرد؟

با نوجوان و جوان خودتان دوست باشید و با او وقت بیشتر بگذرانید تا او کمتر سراغ موبایل لپ تاپ و … برود و بیشتر اوقات، وقتش را با شما سپری کند.
به عنوان یک دوست بزرگتر از او، از عوارض دنیای مجازی و اتلاف وقت در اینترنت به او بگویید و او را توجیه کنید.

از جرم و جنایت هایی که ممکن است در دنیای مجازی اتفاق بیفتد برای فرزند بگویید و به عنوان یک مشاور او را از نتیجه ی کارها باخبر کنید.
کاری نکنید که او اعتیاد به دنیای مجازی پیدا کند و فاصله اش با والدین زیاد شود.