کاچی به دلیل داشتن زعفران، آرد گندم، روغن حیوانی و مغزیجات یکی از مقوی ترین دسرها به شمار می رود و برای افزایش انرژی و بهبود قوای جسمانی عالی است. این دسر خوشمزه و مقوی طبع گرمی دارد، به همین دلیل برای افرادی که سرد مزاج و بلغمی هستند، بسیار مناسب می باشد.

کاچی، با تقویت بدن، از ضعف جسمانی پس از بیماری و زایمان جلوگیری می کند و باعث افزایش شیر مادر می شود. این دسر لذیذ و خوشمزه درد و ضعف ناشی از عادت ماهیانه و سندروم پیش از قاعدگی را تسکین می دهد. علاوه بر این، کاچی نشاط آور است و به تقویت میل جنسی در آقایان نیز کمک می کند و حجم اسپرم در آن ها را افزایش می دهد.

دسر مقوی و مفید برای پس زایمان

دسر مقوی و مفید برای پس زایمان

روش تهیه ی کاچی

مواد مورد نیاز کاچی

آرد گندم یک پیمانه
کره یا روغن ۱۰۰_۱۵۰ گرم
شکر ۱ پیمانه
گلاب یک‌ چهارم پیمانه
زعفران ساییده شده به میزان دلخواه
آب ۳ پیمانه
ادویه های مخصوص کاچی از هر کدام یک‌ چهارم قاشق چای خوری

ادویه های مورد نیاز برای تهیه ی کاچی:

دارچین، زیره، فلفل سیاه، رازیانه، پودر زنجبیل، زردچوبه خیلی کم، پودر هل، پودر تخم گشنیز که میزان آن بستگی به ذائقه خودتان دارد. اگر نمی دانید از هر ادویه چه مقدار استفاده کنید، می توانید از هر کدام از آن ها تقریبا یک‌ چهارم قاشق چای خوری بریزید.

دستور پخت کاچی :

ابتدا آب و شکر را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید تا شکر در آب حل شود. سپس زعفران را به مواد اضافه کنید تا مخلوط آب و شکر قوام پیدا کند. شیره قوام یافته باید همانند شیره ی مربا غلیظ و کشدار شود. دقت داشته باشید گلاب را در مرحله پایانی قوام ‌آمدن شیره اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.

بعد از این مرحله کره یا روغن را در یک ظرف ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید. پس از اینکه کره آب شد، آرد گندم را به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ پیدا کند و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود. حالا ادویه ها را یکی یکی اضافه کنید هم بزنید تا کاملا با آرد و روغن مخلوط شوند و عطر ادویه ها در آید، پس از آماده ‌شدن آرد و ادویه ها، شیره را به آن ها اضافه کنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌ گاز به هم بزنید تا صاف و یکدست شود. اگر احساس کردید بیش از حد کاچی سفت شده است یک پیمانه دیگر آب اضافه کنید. این مرحله حداقل ۵ دقیقه به طول می انجامد. در این مرحله باید کاچی را دم کنید. بنابراین قابلمه را روی شعله ‌پخش کن قرار دهید و روی در آن دم کنی بگذارید. اجازه دهید تا حدود ۲۰ دقیقه کاچی دم بکشد. بعد از این مدت آن را در ظرف مورد نظر بریزید و روی آن را با پودر گردو، پسته و بادام تزیین کنید و سرو نمایید. غلظت کاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. می توانید هر کدام از ادویه ها را که خواستید از دستور حذف کنید. برای بانوان پس از زایمان بهتر است تمام ادویه ها را استفاده کنید. کاچی برای خانم هایی که تازه زایمان کرده اند، بسیار عالی می باشد و توصیه می شود دو روز پس از زایمان از این دسر خوشمزه استفاده کنند.