آش‌جو یک غذای اصیل ایرانی است که از زمان های گذشته در سفره ی ایرانیان حضور داشته است. این آش‌خوشمزه خواص بسیاری دارد و بیشتر در فصل های سرد سال مورد استفاده قرار میگیرد. آش جو به علت داشتن جو سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. علاوه بر این، به تقویت قلب و عروق، سلامت استخوان ها و دندان ها و بهبود سیستم دفاعی بدن کمک می کند. این آش در درمان تب و مشکلات سیستم گوارشی موثر است و در عملکرد بهتر دستگاه گوارش بدن نقش بسزایی دارد.

مصرف جو و آش جو از بروز بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، سرطان و سنگ کیسه ی صفرا جلوگیری می کند و خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش می دهد. پس بهتر است این آش خوشمزه و مقوی را حتما در برنامه ی غذایی هفتگی خود جای دهید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

با این آش خوش طعم، بَدنت رو تقویت کن

با این آش خوش طعم، بَدنت رو تقویت کن

روش تهیه ی آش جو بدون گوشت

مواد لازم آش جو برای چهار نفر :

جو پوست کنده 1 پیمانه
لوبیا چیتی یا قرمز 1/2 پیمانه
نخود 1/2 پیمانه
سبزی آش 500 گرم
پیاز 3 عدد
سیر 6 حبه
نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری
کشک 500 گرم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور پخت آش جو:

برای پخت آش جو، ابتدا حبوبات را از روز قبل خیس کنید و آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. پس از پاک کردن و شستن جوها لازم است آن ها را در داخل قابلمه ای نسبتا بزرگتر از جوها بریزید، زیرا بعد از پخت زیاد می شود. قابلمه را بر روی گاز قرار دهید تا بجوشد (بهتر است درب قابلمه را نگذارید، زیرا سر می کند). حبوبات را جداگانه بپزید. پس از اینکه جوها کمی پخت، سبزی آش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید در کنار هم بپزند. سپس نخود و لوبیاهای پخته را به آن ها اضافه نمایید. پیاز و سیر را هم سرخ کنید و مقداری از آن ها را برای تزیین و مقداری دیگر را برای داخل آش جو بگذارید. نعناع را هم تفت دهید . مواظب باشید نسوزند. بعد از اینکه پیازها را سرخ کردید، زردچوبه و کمی فلفل را داخل روغن آن سرخ نمایید. سپس نیمی از پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ را داخل آش بریزید. پس از آن زردچوبه های سرخ شده را اضافه کنید. اگر رنگ آن سفید بود، مقداری دیگر زردچوبه به خود آش اضافه کنید. نمک را هم به آن اضافه کنید و اجازه دهید همه ی مواد با هم خوب بپزند تا آش لعاب دار شود. اجازه ندهید آش جو شما سفت شود. نیم ساعت قبل از خاموش کردن زیر آش، کشک را با کمی آب جوش شل کنید و خوب هم بزنید. سپس کشک را به آش اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید کشک با سایر مواد بجوشد. سپس زیر آن را خاموش کنید و آش را در ظرف مورد نظر بکشید و با کشک، نعناع، پیاز و سیر داغ آن را تزیین کنید.

نکاتی مهم در مورد پخت آش جو:

معمولا آش جو را بدون گوشت می پزند، اما اگر شما دوست دارید در آش شما گوشت وجود داشته باشد، گوشت یا سیرابی را آبپز کنید و در اواسط پختن آش جو آن را به قابلمه اضافه کنید. آش سیرابی و جو بسیار خوشمزه و مقوی است.