وقتی به شما احساس عطسه دست می دهد به هیچ عنوان مانع عطسه کردن خود نشوید و یا هیچوقت جلوی دهان یا بینی خودرا نگیرید به دلیل اینکه عوارض ناشی از آن می تواند جبران ناپذیر باشد،مانعی که جلوی فشار عطسه ایجاد می کنید می‌تواند به گلو،گوش،مویرگ های مغزی،ریه و…آسیب برساند که این ها نتایج مطالعات دانشمندان است و در ادامه کمی درموردشان توضیح خواهم داد.

هرگز جلوی عطسه را نگه ندار

هرگز جلوی عطسه را نگه ندار

عوارض جلوگیری از عطسه

به هیچ عنوان در هنگام عطسه دهان و بینی خودرا نبندید زیرا عواقب آن می تواند سلامتی شمارا به خطر بیاندازد.

از عوارض گوناگون جلوگیری از عطسه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبب سوراخ شدن غشای تمپانیک می شود؛زیرا هوای عطسه در قفسه سینه میان ریه ها گیر می کند.
  •  ایجاد حفره یا پارگی در پرده گوش و یا حتی پاره شدن آنوریسم مغزی
  • تولید بالون خونی در رگ های مغز

اتفاق عجیب پس از جلوگیری از عطسه

محققان درصدد بررسی عوارض جلوگیری از عطسه بودند که با یک مورد صدمه دیده به دلیل همین امر مواجه می شوند و مورد مطالعه قرار می‌دهند.مردی جوان با ۳۴سال سن در هنگام مانور نظامی،مانع آمدن عطسه اش شده بود و هوای عطسه در گلوی وی شکسته بود؛ همان لحظه درد فجیهی سراغ او می آید و نمی تواند صحبت کند یا آب دهانش را قورت بدهد.

پزشکان در اورژانس به خاطر مشکلی که برای آن مرد به وجود آمده بود بسیار متعجب بودند زیرا پاره شدن خود به خودی ناحیه پشت گلو نادر بوده و این معضل همواره به دلیل تروما یا صدمه شدید،استفراغ و سرفه سنگین به وجود می آید.

آن مرد جوان سعی کرده بود با بستن هم زمان بینی و دهان خود جلوی عطسه اش را بگیرد و این امر سبب منفجر شدن هوا در گلویش شده بود و سریعاً بعد از عمل درد بسیار زیادی را در این ناحیه متحمل شد و باعث شد صدایش را ازدست بدهد.