بعضی از میوه ها که سرشار از پتاسیم هستند،دشمن بیماران کلیوی محسوب می شوند؛بنابراین کسانی که درگیر این بیماری هستند باید از مصرف هرگونه میوه یا موادغذایی پر پتاسیم اجتناب کنند؛زیرا سطح پتاسیم بدن آن ها به خوبی تنظیم نشده و همچنین داروهای تجویز شده برای بیماری کلیه سبب انباشته شدن پتاسیم در بدن مبتلایان می شود.

میوه هایی که با بیماران کلیوی خصومت دارند!

میوه هایی که با بیماران کلیوی خصومت دارند!

پس بدانید و آگاه باشید میوه هایی مانند:خربزه،موز،آلو و گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند و به علاوه ی آن ها کنسروها،آبمیوه های غیرطبیعی(بسته بندی شده)و چای سرد برای افرادی که درگیر بیماری کلیوی هستند نیز مضر است.

اما میوه هایی نظیر توت فرنگی،سیب و انگور میوه های کم پتاسیم بوده و مفید محسوب می شوند.

موز

مصرف این میوه می تواند برای بیماران کلیوی دردسر شود؛زیرا دارای۴۲۲ میلی گرم پتاسیم است در صورتی که مقدار مصرف پتاسیم روزانه فرد بیمار باید کمتر از۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰میلی گرم باشد.

پرتقال

همان طور که میدانید پرتقال میوه ایست سرشار از آنتی اکسیدان همچنین از ویتامینC بالایی برخوردار است ولی علاوه برآن ها پرتقال و آب آن پتاسیم زیادی نیز دارند که بهتر است بیماران کلیوی مصرف آن را محدود کرده و یا به طور کامل از مصرف آن در رژیم غذایی خود بپرهیزند.

آووکادو

این میوه سبز رنگ و کمیاب حاوی پتاسیم بالاییست به طوری که یک آووکادوی تقریباً۲۰۰گرمی،۹۷۵میلی گرم پتاسیم را دارا می باشد که حدوداً نصف مقدار توصیه شده برای مبتلایان بیماری مزمن کلیوی می باشد.

کیوی

زیاده روی در مصرف کیوی به دلیل میزان پتاسیم و اگزالات بالا برای بیماران کلیوی مضر بوده و می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

در آخر لازم است بگوییم راهنمایی یک متخصص و سنجیدن شرایط و وضعیت فرد مبتلا و شدت بیماری برای تعیین میزان مصرف یا عدم مصرف این میان وعده ها مناسب تر خواهد بود.