دکتر محمود خدا بنده فوق تخصص عفونی اطفال در مورد خطر ابتلا کودکان زیر 5 سال به روتاویروس هشدار داد و بیان نمود: عفونت هایی همانند روتاویروس سبب بروز اسهال در کودکان زیر 5 سال، به خصوص کودکان 24 ماه تا 3 سال می شود. وی افزود: خطر ابتلا کودکان زیر 3 ماه به روتاویروس بسیار کم است، زیرا این کودکان از طریق جفت آنتی بادی دریافت می کنند و کمتر از سایر افراد به روتاویروس مبتلا می شوند.

علائم بیماری روتاویروس و روش پیشگیری

به گفته ی دکتر خدا بنده، اسهال های ویروسی از جمله بیماری هایی هستند که در فصل زمستان و پاییز بیشتر شایع می شوند، اما ابتلا و شیوع آن ها در فصل تابستان و بهار نیز به دلیل انتشار تعدادی از ویروس ها ممکن می باشد. ایشان در ادامه بیان کردند: عفونت هایی که موجب بروز اسهال در کودکان می شوند، همانند روتاویروس، سالانه حدود صد و یازده میلیون کودک را در سراسر جهان مبتلا می کنند که حدود پانصد نفر از این افراد در اثر کم آب شدن بدنشان جان خود را از دست می دهند. حتی در کشورهای توسعه یافته ای همچون آمریکا نیز روتاویروس و سایر اسهال های ویروسی موجب کم آبی بدن کودکان و مرگ آن ها نیز می شود.

شدت بیماری روتاویروس در چه کودکانی بیشتر می باشد؟

دکتر محمود خدا بنده فوق تخصص عفونی کودکان گفت: پیش بینی می شود روتاویروس در تعدادی از کودکان با شدت بیشتری نمایان شود. بر اساس پیش بینی ها این کودکان در رده ی سنی 3 تا 36 ماه هستند. علاوه بر این، احتمال می رود کودکان پیوندی و کودکان مبتلا به نقص ایمنی، بیماری های گوارشی زمینه ای و سوء تغذیه نیز دچار فرم های شدیدتری از روتاویروس شوند.

علائم بیماری روتاویروس کدام اند؟

دکتر خدا بنده در مورد علائم روتاویروس بیان نمود: روتاویروس دارای دوره ی کمون 1 تا 7 روزه است. تب، استفراغ مکرر و اسهال نیز از نشانه های این بیماری می باشد. معمولا تب و استفراغ در روزهای دوم تا سوم در کودکان مبتلا به روتاویروس دیده می شود، اما اسهال ممکن است 5 تا 7 روز ادامه یابد. به عقیده ی دکتر خدا بنده در صورتی که کودک در هنگام اسهال مکرر درمان نشود، دچار کم آبی شدید می شود و نیاز است از طریق سرم تراپی آب از دست رفته ی بدن او  جبران گردد.

وی افزود: روتاویروس در برخی از کودکان نیز سبب تشنج و درگیری مخچه می شود و حتی گاهی اوقات موجب پایین آمدن سطح هوشیاری بیمار می شود. با این وجود کم آبی بدن به دلیل رایج بودن و خطر مرگ، بیشتر از سایر علائم ما را نگران می کند.

ایشان در ادامه تاکید نمودند: والدین با دیدن علائم روتاویروس در کودکان از فرستادن آن ها به محیط های شلوغ و جمعی همانند مهد کودک بپرهیزند و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایند تا از کم آبی بدن کودک جلوگیری کنند.

روش های پیشگیری و درمان روتاویروس

این فوق تخصص عفونی کودکان بیان کرد: روتاویروس از طریق غذا، دست و سطوح آلوده و به صورت دهانی منتقل می شود، بنابراین شستن دست ها به صورت مکرر به جهت پیشگیری از روتاویروس بسیار مهم می باشد. علاوه بر این، برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم است فرد مبتلا به روتاویروس ایزوله شود.

خدا بنده در ادامه بیان نمود: این بیماری از طریق سرم تراپی و مایع تراپی قابل درمان است. علاوه بر این، روتاویروس دارای واکسن هایی است که در ایران به آن دسترسی نداریم، اما در تعدادی از کشورها، جزو واکسن های متداول و روتین کشورشان می باشد.  این واکسن ها به صورت خوراکی هستند و  در 2 الی 3 دز تجویز می شوند. مذاکراتی در مورد ورود واکسن های بیماری روتاویروس به کشور شده است، اما فعلا این واکسن ها وارد کشور نشده اند.

منبع:الف.