کسانی که به واسطه داشتن یک مغازه و فروشگاه به عنوان فروشنده با مشتری سر و کار دارند اصولا باید آداب معاشرت و اصول مشتری مداری را رعایت کنند.

در کشور ما همه بر این باورند که فقط با داشتن مغازه و فروشگاه و اجناس قابل فروش می توانند کسب و کار موفقی داشته باشند.

در حالیکه برای فروش بیشتر در فروشگاه ها شما و یا فروشنده شما باید به اصول مشتری مداری و نیز آداب معاشرت با مشتری آشنا باشد.

اصول مشتری مداری برای فروش بیشتر

همانطور که در مقدمه عرض شد فروشندگی یک تخصص است که افرادی که اصول آن را آموزش دیده اند موفق تر عمل می کنند.

برای این که بتوانید فروشنده موفقی باشید حتما باید آدم صبوری هم باشید چون هر روز با شخصیت های گوناگون مواجه می شوید.

شما باید بتوانید هیجانات و احساسات خود را مدیریت کنید حتی آن لحظه ای که از دست یک مشتری واقعا کلافه اید بتوانید لبخند بزنید.

سعی کنید با همه با گشاده رویی برخورد کنید معمولا لبخند مهربانانه هر مخاطب و مشتری را به سوی شما جذب خواهد کرد.

پس در قدم اول گشاده رویی و برخورد مهربانانه و کنترل و مدیریت احساسات را باید تمرین کنید و در این کار به مهارت برسید.

این ها لازمه مشتری مداری و فروش بیشتر است که هر فروشنده ای باید بتواند این مسایل را در ذهن خود نهادینه کند.

رعایت اصول مشتری مداری

رعایت اصول مشتری مداری

روش های ارتباط موثر در چهارچوب مشتری مداری و افزایش فروش

معمولا فروشنده های کم حرف و تودار که به سختی ارتباط برقرار می کنند و حرف زدن با آن ها مشکل است خوشایند مشتری نیست.

مشتری دوست دارد با فروشنده حرف بزند و سوال هایی که در ذهن دارد از فروشنده بپرسد و اگر شما آدم ساکت و کم حرفی باشید.

به احتمال زیاد مشتری بدون پرسیدن سوال ها و بدون خرید مغازه شما را ترک خواهد کرد و احتمال رجوع مجدد به مغازه شما نیز کم خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : افزایش فروش با چینش ویترین جلوی مغازه موبایل فروشی

پس سعی کنید در کمال ادب و احترام در مورد جنس یا حواشی مختلف با مشتری صحبت کنید تا با شما احساس راحتی کند.

البته به یاد داشته باشید که هیچگاه زیاد به حاشیه نروید چون ممکن است حرف های شما برای مشتری خسته کننده باشد.

یکی دیگر از اصول مشتری مداری و ارتباط موثر نظر دادن در مورد کالایی است که مشتری در مورد آن از شما سول می پرسد.

هرگز از واژه های من نمیدانم و سلیقه خودتونه و… استفاده نکنید زیرا مشتری از شما به عنوان یک کارشناس  فروش مشاوره می گیرد.

مشتری دوست دارد با شما به عنوان یک کارشناس و اهل فن در مورد جنسی که می خواهد بخرد مشورت کند.

پس برای فروش بیشتر سعی کنید اصول مشتری مداری را رعایت کنید بدون رعایت این اصول اولیه منتظر موفقیت نباشید.