صومعه سوملا ،صومعه ای درشهر زیبای ترابزون ترکیه که گفته میشود توسط دو راهب به نام های بارنابا و سوفرانیوس که در زمان امپراتور بیزانس تئودوسیوس اول (375-395) از آتن آمده بودند، تأسیس شد.و در قرن ششم توسط بلیزاریوس، یکی از سرداران او،تعمیر شد.واکنون یک مکان تاریخی و گردشگری زیبا میباشد.

جالب است بدانید که گوبکلی تپه حدود 7500 سال قبل از اهرام مصر و استون هنج در انگلستان،ساخته شده است.همچنین اولین معبدیست که در زمان جوامع بشری شکارچی ساخته شده و از مفاهیم سکونتگاهی و کشاورزی به دور بوده است. قبل از زندگی شهری، به عنوان “بزرگترین اکتشاف باستان شناسی” سال های اخیر شناخته میشود.

صومعه سوملا / ترابزون

صومعه سوملا در ترابزون، یکی از زیباترین شهرهای دریای سیاه،بر روی صخره ای شیب دار در روستای آلتین دره ، در محدوده منطقه ماچکا ترابزون ساخته شده است.که مردم محلی به آن مریم مادر میگویند.

1 31

مریم مادر در حدود 300 متر بالاتر از روستای آلتیندره قرار دارد و بر اساس سنت صخره های شیب دار، جنگل ها و غارها ساخته شده است که محل ساخت صومعه های سنتی است. این صومعه با اشاره به مریم مادر و نام آن سوملا از کلمه “ملاسس” به معنای سیاه گرفته شده است. وقتی کوه تاریکی که صومعه در آن قرار داردرا ببینید، می توانید متوجه شوید که چرا به این اسم نامگذاری شده است.یکی از مورخان معروف، فارملاجه، هنگام بازدید از صومعه، صومعه را سوملانامید چون که در کوه های تاریک ساخته شده است.

معبد گوبکلی تپه/ شانلی اورفا

معبد گوبکلی اولین و بزرگترین معبد شناخته شده در تاریخ است. حدود 20 معبد در این منطقه شناسایی شده است و تاکنون تنها 6 معبد از زیر خاک بیرون آمده است.

1 32

این معبد با 7500 سال قدمت از قدیمی ترین آثار شناخته شده است و برای بشر بسیار مهم و با ارزش است. قبل از کشف معبد گوبکلی تپه، قدیمی ترین معبد شناخته شده در مالت قرار داشت و 5000 سال قدمت داشت.

تحقیقات و بازرسی ها نشان می دهد که برای اولین بار گندم در این مکان کشت شده است.