شیره خرمالو یا همان دوشاب یکی از خوشمزه ترین و مفیدترین دسرها می باشد. این شیره طبع گرمی دارد و تمام فوایدی که میوه ی خرمالو دارد را دارا می باشد. شیره خرمالو بسیار انرژی زا است و در درمان کم خونی موثر می باشد، بنابراین این شیره برای کسانی که کم انرژی هستند و یا مبتلا به کم خونی می باشند، بسیار سودمند است. این شیره ی مقوی و خوش طعم در تقویت سیستم ایمنی، بهبود بینایی، تنظیم فشار خون و درمان دردهای روماتیسمی موثر است.

علاوه بر این، از ریزش موها پیشگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

افزایش انرژی با شیره این میوه پاییزی

افزایش انرژی با شیره این میوه پاییزی

روش تهیه ی شیره خرمالو

در ادامه روش تهیه ی شیره خرمالو به طور کامل شرح داده شده است تا شما عزیزان بتوانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید. برای یادگیری روش تهیه ی این شیره تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

برای تهیه ی شیره ی خرمالو ابتدا خرمالوها را تمیز بشویید و پس از آن پوست خرمالوها را جدا کنید، زیرا پوست خرمالوها سبب گس شدن دهان می شود. پس از اینکه خرمالوها را پوست گرفتید، آن ها را داخل قابلمه ای بریزید و با مقدار کمی آب بجوشانید. سپس آن را هم بزنید تا خرمالوها کاملا له شوند و غلظت آن مانند فرنی شود. سپس اجازه دهید کمی خنک شوند. پس از آن آبکشی را روی دهانه ی قابلمه ای قرار دهید و داخل سبد پارچه ای نخی یا تنظیف بگذارید. سپس همه ی خرمالوها را داخل آن بریزید و لبه های پارچه را به آرامی جمع کنید و چند دور بچرخانید تا آب خرمالوها از آن خارج شود. سپس با کفگیر چوبی روی پارچه فشار وارد کنید تا شیره ی آن ها زودتر خارج شود. در این زمان پارچه را از جایی آویزان کنید و قابلمه را زیر آن قرار دهید تا شیره و آب خرمالو وارد قابلمه شود. این مرحله شاید ساعت ها و حتی 1 روز طول بکشد.
پس از آن آب خرمالوها را روی شعله ی ملایم قرار دهید و بگذارید به آرامی بجوشد. آن را دائم هم بزنید تا ته نگیرد. اجازه دهید غلظت شیره ی خرمالو یا دوشاب خرمالو به غلظت شیره ی خرما شود. دقت کنید پس از سرد شدن مقداری سفت تر می شود. اگر شیره شل باشد، کپک می زند، پس به غلظت و میزان جوشیدن آن دقت کنید. اجازه دهید شیره خرمالو کاملا سرد شود و بعد آن را درون شیشه بریزید و در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

نکات مهم برای تهیه شیره خرمالو

1- خرمالوی جنگلی خیلی ریز و خوشمزه است. در صورتی که با خرمالو جنگلی شیره درست کنید، بسیار عالی می شود؛ زیرا هم رنگ شیره تیره تر می شود، هم فوق العاده خوشمزه است. خرمالوهای جنگلی نیازی به پوست گرفتن ندارند. اما خرمالوهای دیگر باید حتما پوست گرفته شوند. همانطور که گفتیم پوست خرمالو سبب گس شدن شیره می شود.

2- میوه ی خرمالو دارای قند زیاد است، بنابراین شیره ی آن قند بیشتری دارد و در مصرف آن احتیاط کنید.

3- اگر شعله ی گاز را زیاد کنید، شیره ته می گیرد و بوی سوختگی می دهد.

4- مدت زمان پخت شیره خرمالو زیاد است. پخت شیره خرمالو را صبح زود آغاز کنید، که نخواهید تا دیروقت برای پخت آن بیدار باشید.

5- برای تهیه ی شیره ی خرمالو باید از خرمالوهای کاملا رسیده و شیرین استفاده کنید، حتی نباید کمی هم نارس باشند، زیرا در این صورت شیره ی شما گس می شود و خوشمزه نمی شود. گاهی طعم گس شیره به قدری زیاد می شود که قابل خوردن نیست. پس در انتخاب خرمالوها دقت کنید.