چرت یک خواب کوتاه است، چیزی شبیه خواب شبانه اما با آن تفاوت هایی دارد‌؛ افرادی که کم خوابی دارند و هم چنین کسانی که یک وقت استراحت برای روز خود می خواهند انجام چرت روزانه به انها توصیه می شود.

گاهی وقتا پیش می آید که شب درست نمیخوابید و در روز احساس کسلی و خواب آلودگی دارید، در این مواقع چرت روزانه به شما کمک می کند که سرحال باشید و بتوانید انرژی خود را بدست بیاورید. همچنین گاهی اوقات چرت بعد از ناهار به سرحال شدن شما کمک می کند، البته بلافاصله بعد از خوردن غذا نخوابید زیرا دچار رفلاکس معده می شوید.

با ابنکه چرت زدن باعث بهتر کار کردن مغز شما می شود، هم چنین کنترل کننده ذهن، حافظه، توجه و تمرکز می باشد‌؛ اما زمان هایی وجود دارد که شما نباید در آن زمان ها بخوابید و چرت بزنید، زیرا این چرت کوتاه برای سلامتی شما ضرر دارد.

۹ زمان که نباید در آن چرت بزنید:

۱- چرت در ساعات آخر روز:

هرچقدر احساس خستگی داشتید در ساعت های آخر روز و زمانی که نزدیک به خواب شبانه شما است چرت نزنید زیرا این کار باعث می شود خواب شبانه ی راحتی نداشته باشید.

2- بعد از غذای سنگین:

چرت زدن بلافاصله بعد از خوردن یک غذای سنگین اصلا توصیه نمی شود، انجام این کار باعث ترشح اسید معده و مشکلات گوارشی خواهد شد.

3- چرت هنگام بی خوابی:

اگر دچار اختلال بی خوابی هستید و شب ها به طور معمول درست نمی خوابید، چرت روزانه برای شما حکم سم را دارد و بی خوابی شما را بدتر می کند.

4- چرت بعد از مصرف کافئین:

مصرف کافئین قبل از خواب باعث بی خواب شدن شما می شود و این عقیده که کافئین قبل از خواب باعث سرحالی می شود اشتباه است.

5-چرت طولانی:

چرت طولانی مدت باعث کسلی شما می شود، مدت زمان چرت باید بین ۲۰تا۳۰ دقیقه باشد. در صورت طولانی شدن این مدت سخت از خواب بلند می شوید.

6- جایگزین چرت زدن به جای خواب شب:

خیلی از افراد هستند که شبها نمی خوابند و خواب درستی ندارند، این افراد چرت زدن را جایگزین خواب شب خود می کنند.

7-محیط مناسب برای چرت زدن:

اگر محیط که می‌خواهید چرت بزنید نامناسب باشد یعنی سروصدا زیاد باشد یا محیط زیادی گرم و یا سرد باشد باعث می شود شما به خوبی چرت نزنید و یک خواب بی کیفیت باشد که بیشتر شما را کسل کند.

8-آلارم گوشی را تنظیم کنید:

برای اینکه مدت زمان خواب خودتان را تعیین کنید تا به کارهای مهم زندگیتان برسید بهتر است برای بیدار شدن از چرت روزانه آلارم گوشی خودتان را فعال کنید تا زیاد از حد نخوابید.

9- برنامه ریزی منظم:

بهتر است یک برنامه ی منظم برای خواب روزانه تان داشته باشید تا بدن و ذهن به آن عادت کند‌‌.