همه ی والدین می خواهند کودک باهوش و نخبه ای داشته باشند، رشد مغز و پرورش هوش کودک از سن ۲ سال تا ۷ سال می باشد و این سنین جزء سنین طلایی برای تقویت هوش و کارکردن با آنها می باشد‌. پس بهتر است شما هم به عنوان والدین آگاه به فرزندتان کمک کنید که از این دوران طلایی بهترین استفاده را ببرد.
هرچند هوش یک ویژگی ارثی می باشد ولی خب بعضی از کارها باعث تقویت و گاهی اوقات مانع رشد هوش او می شود.

بچه در این سن مثل یک گیاه می ماند که هرچقدر به او رسیدگی بیشتر بشود پرباری اش بیشتر می شود و بالعکس اگر به آن توجهی شود به نسبت اوهم بازدهی خوبی ندارد بنابراین والدین باید مراقب رفتار ها و حرکات خودشان باشند. گاهی اوقات والدین چه خواسته و چه ناخواسته کارهایی را انجام می دهند که باعث می شوند رشد مغزی کودک کاهش پیدا کند و طبق انتظاراتی که دارند اتفاق نیفتد.

کارهایی که مانع رشد مغز کودک می شود:

۱- جلوگیری از بازی خلاقانه و آزاد:

گاهی والدین به دلیل وسواس های بیجا از بازی های خلاقانه کودک جلوگیری می کند در حالی که از این موضوع خبر ندارند که بازی های خلاقانه قشری از مغز که مسئول رشد زبان و پردازش اطلاعات است را فعال می کند. پس باید یک محیطی برای بازی های خلاقانه کودکان فراهم کنید.

۲- اضطراب:

اضطراب باعث می شود مغز کودکان کوچک بماند و بخشی که مربوط به حافظه می باشد دچار مشکل شود، هم چنین این کودکان به دلیل داشتن اضطراب در سن مدرسه رفتن به مشکل می خورند.

۳- صفحات دیجیتال:

کودکانی که در معرض گوشی موبایل ، مانیتور، صفحه تلویزیون، و آی پد هستند رشد مغزی کمتری نسبت به دیگر کودکان دارند.

۴- دعوای والدین:

یکی از بدترین کارهای والدین دعوای شدید جلوی فرزند می باشد با این کار بچه دچار ناامنی می شود و رشد ذهنی و گفتاری اش دچار مشکل می شود.

۵- عدم احساس امنیت:

وقتی کودک حس امنیت نداشته باشد، نمی تواند چیزی را به خوبی یاد بگیرد، یکی از راه های حس امنیت تماس پوست با پوست می باشد.

۶-کافئین:

کافئین زیاد رشد مغزی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد، هم چنین روی بلوغ کودک هم تاثیر دارد.

۷- دود سیگار:

دود سیگار ترکیبات سمی دارد که سریع وارد جریان خون و بعد به مغز می رسد، این ترکیبات باعث کند ذهنی کودک می شود.