با پایین امدن سطح اب در دریاچه وان به دلیل خشکسالی ، اخیرا یک بندر به سطح آب امده و ظاهر شده.

این بندر که به دوره ی اورارتویی ها برمیگدد ، نشانه های از وجود بندر برای پهلوگیری قایق های تجاری را در خود دارد.

این بندر به گونه ای بوده که دارای 11 پله بوده که کشتی ها و یا قایق ها برای پهلوگیری از این طریق اقدام میکردند.

1 1

باورکردنی نیست اگر لحظه ای در این محوطه گشت زنی کنید و از این امکان تاریخی دیدن کنید. چون شما اولین نفر در جهان هستید که از این مکان تاریخی دیدن می کنید ( چون تازه کشف شده است ).

عقب نشینی اخیر در نواحی ساحلی دریاچه وان که به دلیل تبخیر، بارندگی و شرایط آب و هوایی به دلیل افزایش دما، سطح آب به صورت دوره ای تغییر می کند، جلب توجه می کند.

به دلیل پایین امدن سطح اب دریاچه، بندر 11 پله ای آن دوره در قسمت ساحلی قلعه که مورد استفاده اورارتویی ها برای حمل و نقل دریایی قرار می گرفت، در ناحیه ای که سازه ها و قایق های زیادی در آن وجود داشت، نمایان شد.

2 1

ارول اوسلو، مدیر فرهنگ و گردشگری استان وان، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه وان یوزونچو ییل، رئیس گروه باستان شناسی پروفسور رافت چاووش اوغلو، مسئولین موزه وان، محوطه ای را که به عرض 3 متر بر روی تخته سنگ باز شده بود و به احتمال قوی در دوره اورارتویی توسط قایق ها و کشتی ها برای انتقال مواد به قلعه استفاده می شده است ، مورد بررسی قرار دادند.

چاووش اوغلودر این خصوص گفت که بندر مورد بحث در حومه قلعه ثبت شده به نام “قلعه بیلرین” واقع در سواحل منطقه ارسیش قرار دارد.