دره والا یکی از نقاط برتر کاستامونو از مناطق گردشگری دهکده ی زیبای موراتباشی است. موراتباشی خودش یکی دیگر از ناحیه های با ارتقاع کم از دریا می باشد و به همین خاطر آب و هوای نسبتا معتدل برخوردار است و همین موضوع هم باعث می شود از نظر آب هوایی هم با مراکز استان ایران شباهت هایی داشته باشد.

دره والا/ کاستامونو

دره والا در روستای موراتباشی در منطقه کاستامونو پینارباشی واقع شده است.وجدیدترین دره دارای داستان بسیار متفاوتی از کشف آن است.

1 11

در سال 1994، چهار دانشجو از دانشگاه فنی استانبول از اینجا دیدن کردند و 14 روز بعد هنگام ترک “کیده”، یکی دیگر از مناطق جذاب کاستامونو، ناپدید شدند.

این دره در مدت کوتاهی در رسانه ها به شهرت رسید و وارد چهار دره برتر جهان شد و عنوان بزرگترین دره کشور ترکیه را از آن خود کرد. این تنگه که بسیار مورد توجه علاقه مندان به طبیعت است در مدت کوتاهی توجه بسیاری را به خود جلب کرده و به مکانی ارزشمند تبدیل شده است.عبور از این دره تنها و بدون تجهیزات،با مسیرهای بسیار دشواری که دارد غیرممکن است.

غار دوپنیسا / کیرکلارلی

اگر به کیرکلارلی می روید، حتما باید غار دوپنیسا را ​​ببینید.

1 9

در 5-6 کیلومتری جنوب غربی روستای سرپدره در ولسوالی دمیرکوی قرار دارد. این غار دارای سه ورودی است. طول کلی آن 3000 متر است و 1000 متر اول پر از آب است. در این غار سرچشمه نهر رازوه نیز قرار دارد که مرزترکیه و بلغارستان را مشخص می کند

نام درب اول غار دوپونی سادولین،دومی سوراخ خشک و سومی سوراخ دوشیزه است.عمیق ترین این ورودی ها دوپونی سادولین است که بیش از 400 متر عمق دارد.