درچند دهه اخیر زن ها موفقیت های بسیاری در زمینه های فعالیتی خود نشان دادند.

پیاده سازی محافظت از اب های دریای ترکیه با استفاده از یک سیستم یکپارچه متشکل از چند قایق ونیروی انسانی ویک برنامه ی مخصوص ثبت آمار شکار درآب های ساحلی ترکیه خبری است که این روزها در سایت های محافظت از محیط زیست مشاهده میشود.نکته قابل توجه در این عملکرد سیستم محافظت از محیط زیست ، حضور بانوان در امرصیانت بوده است.

1 4

اولین محافظان زن دریا در خلیج گوکووا و فتحیه-گوچک  در چارچوب سیستم “Sea Protector”  شروع به کار کردند.

سیستم “Sea Protector”  برای اولین بار در ترکیه در سال 2013 توسط انجمن حفاظت از دریای مدیترانه (AKD) در مناطق حفاظت شده دریایی توسعه یافته است.

محافظان دریا فعالیت های غیرقانونی مانند شکار، پهلوگیری نامناسب قایق ها، ریختن زباله در دریا و …را با یگان های گارد ساحلی خود ثبت می کنند.

 سیستم “حفاظت دریا” برای اولین بار در سال 2013 توسط انجمن حفاظت از دریای مدیترانه برای حفاظت بیشتر از مناطق بسته شده برای ماهیگیری در خلیج گوکووا آغاز شد. وچون نتیجه ی موفقیت آمیزی داشت این سیستم حفاظت از دریا را در مناطق بسته به ماهیگیری در فتحیه گوچک نیز عملی کرد.

انجمن حفاظت از مدیترانه در خلیج گوکووا و فتحیه گوچک با 4 ایستگاه، 7 قایق و 6 نگهبان دریایی که 2 نفر از آنها زن هستند، به فعالیت گشت زنی خود ادامه می دهد. آیشنور اولمز در خلیج گوکووا و ملیسا نور چولاک در فتحیه گوچکـ، اولین زنان محافظ دریا در ترکیه هستند که شبانه روز به وظایف خود ادامه می دهند.

همچنین انجمن حفاظت از دریای مدیترانه بانظارت های خود در داخل وخارج از مناطق محدوده ماهیگیری میزان اثربخشی سیستم حفاظت دریایی را ارزیابی میکند.باتوجه به نتیجه ی این ارزیابی،سیستم حفاظت از دریا برتنوع زیستی دریایی و اجتماعی کمک میکند.

2 4

آنها در صورت لزوم اطلاعات را به نهادهای عمومی ارائه می دهند.

گاردهای دریایی در ساعات اولیه صبح و ساعات پایانی شب در مناطقی که برای ماهیگیری بسته شده است درحال گشت زنی هستند چون در آن زمان ها ماهیگیری غیرقانونی بیشتر است. حافظان دریایی که اجازه اعمال مجازات را برای متخلفین ندارند، به منظور پیشگیری از اعمال غیرقانونی در حدود اصل 56 قانون اساسی، در صورت لزوم  اطلاعات را به نهادهای عمومی ارائه میدهند.

338 فعالیت شکار غیرقانونی گزارش شد.
نگهبانان دریایی زنان بخش مهمی از سیستم حفاظت از دریا که در خلیج گوکووا و منطقه فتحیه-گوچک انجام می‌شود،هستند.انجمن حفاظت از دریای مدیترانه، با سیستم محافظ دریا در سال‌های 2020-2021، 27 هزار گشت زنی را در این مناطق انجام داد.در این گشت‌ها تعداد 338 مورد شکار غیرمجاز به مراجع عمومی گزارش شد.