با توجه به هزینه های سرسام آور دندان پزشکی اولین گام جهت جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان ها رعایت بهداشت آن ها است. برای رسیدن به این هدف توجه به سه اصل اساسی یعنی دقت در انتخاب خمیر دندان، نحوه ی صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بسیار حائز اهمیت است.

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان

دقت در انتخاب خمیر دندان

کیفیت خمیر دندان ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین برای اطمینان از محصول مورد نظر دقت کنید که حتما مورد تأیید دو سازمان غذا و دارو و انجمن دندانپزشکی باشد. از آنجا که انجمن دندانپزشکی مقررات سختی مانند تعیین دوز مناسب فلوراید برای افراد بزرگسال و کودکان برای شرکت های تولیدکننده خمیردندان دارد پس حتما به تأییدیه ی این انجمن برر وی محصول توجه نمایید.

مسواک زدن دندان 

ابتدا مسواک را با کمی آب خیس کنید تا نرمتر شود. سپس به اندازه یک نخود، خمیر دندان روی مسواک بمالید. مسواک را در مرز لثه و دندان و با زاویه ۴۵ درجه قرار دهید و به آرامی دندانها را از لثه به سمت لبه دندان، با حرکات جارویی یا چرخشی مسواک کنید. توجه داشته باشید که حتما ترتیبی در مسواک زدن در نظر بگیرید تا فراموش نکنید کدام دندانها را مسواک زده اید.

مسواک زدن زبان

پس از هر بار مسواک زدن دندان ها، برای از بین بردن باقی مانده ی باکتری های موجود در دهان با مسواک مخصوص زبان یا مسواک معمولی که در پشت آن بخشی به نام برس زبان دارد، می توان زبان را تمیز کرد. اینکار باعث کاهش بوی بد دهان می شود.

 نخ دندان

برای این که بتوانید باکتری ها و جرم های چسبیده به سطوح بین دندان هایتان را خارج کنید، استفاده از نخ دندان بسیار ضروری است. ابتدا حدود ۴۵ سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کرده و هنگام نخ دندان کشیدن سعی کنید به نواحی بین دندانی دسترسی کاملی داشته باشید. برای تمیز کردن هر دندان از قسمت جدیدی از نخ استفاده کنید تا باکتری های یک ناحیه از دندان را به ناحیه ی دیگر منتقل نکنید.