به منظور علاج کاهش وزن بدون افتادگی شکم رژیم سخت نگیرید! لازم هست بدانید که رهایی از اضافه وزن زیاد با رژیم‌های سخت و بدون انجام ورزش‌های قدرتی منجر به افتادگی پوست و شل شدن شکم می‌شود.

کاهش وزن غیر اصولی

کاهش وزن غیر اصولی

اگر چه کاهش وزن به سلامت بدن کمک می کند اما منجر به افتادگی پوست به خصوص در ناحیه شکم می شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، می‌بایست با رژیم غذایی مناسب و غنی از پروتئین، مصرف آب کافی و انجام حرکات ورزشی قدرتی به صورت اصولی اقدام به کاهش وزن نمود.

اضافه وزن زیاد منجر به تجمع چربی در نواحی مختلف بدن به خصوص شکم می‌شود که کشیده شدن پوست را در پی دارد. بعد از کاهش وزن سریع و از بین رفتن چربی‌های جمع شده در قسمت‌های مختلف بدن، پوست فرصت کافی برای جمع شدن پیدا نمی‌کند و به همین دلیل حالت افتادگی پیدا می‌کند. این افتادگی بسته به آناتومی بدن هر فرد در ذخیره سازی چربی‌ها، می‌تواند در نواحی شکم، غبغب، بازو، سینه‌ها، ران و باسن اتفاق بیفتد.

پوست‌های جوانتر کمتر دچار افتادگی می‌شوند با این حال، در کاهش وزن بیشتراز 45 کیلو معمولا پوست دچار افتادگی می شود. این افتادگی می تواند به دلیل کاهش وزن بر اثر رژیم غذایی و یا عمل جراحی لاغری باشد. حذف یا کم کردن کربوهیدارت، پروتئین و حتی چربی در رژیم‌های سخت منجر به از بین رفتن سریع لایه‌های چربی شده و به پوست فرصتی برای جمع شدن نمی دهد. در مورد عمل های جراحی لاغری میزان افتادگی پوست به نوع جراحی، وزن اولیه، سن و ژنتیک وابسته است.

برای پیشگیری از افتادگی پوست می توان ورزش را پیش از رسیدن به میانسالی آغاز نمود و کاهش وزن در ماه را در محدوده 4 تا 6 کیلو نگه داشت. از رژیم های غذایی غنی از پروتئین استفاده نمود و برای حفظ رطوبت پوست روزانه 8 لیوان آب نوشید. انجام حرکات ورزشی بدنسازی و فیتنس با جایگزین نمودن عضله به جای چربی از افتادگی پوست جلوگیری می‌نماید. همچنین، جهت حفظ خاصیت ارتجاعی پوست مصرف مکمل‌های ویتامینه همزمان با کاهش وزن موثر است.