سلامت کودک در دوران کودکی اش یعنی کودک به نقطه ی عطف رشدی و عاطفی و هم چنین یاد گرفتن مهارت های لازم برای برطرف کردن مشکلات رسیده باشد‌ کودکانی که سلامت روانی خوبی دارند می توانند در اجتماع و هم چنین در مدرسه به خوبی ظاهر شوند.

دوران کودکی یکی از مهم ترین دوران ها برای سلامت روح و روان انسان می باشد، بسیاری از مشکلات در بزرگسالی و نوجوانی منشا آن در کودکی می باشد، مثلا کودکی که حاصل طلاق زوجین می باشد نمی تواند آنطور که باید باانگیزه و باهوش باشد چون بخاطر مشکلات و دعواهای پدر و مادرش روحیه اش خراب شده است.
این هم مهم نیست کودک شما چه سنی داشته باشد چون اختلالات روانی در هر سنی پیش می آید و از کودک تا بزرگسال متغیر می باشد.

حرف ها و رفتارهای والدین تاثیر مستقیمی روی روان کودک دارد هرکدام از جملاتی که پدر و مادر در زندگی به کار میبرند و به کودک میگویند تبدیل به صدای درون کودک می شود. پس والدین باید خیلی مراقب حرف های خودشان باشند تا آسیبی به سلامت روح کودک وارد نکنند چون ممکن است دچار اختلالاتی بشوند که در آینده جبران ناپذیر باشد.

این ۵ جمله رو به کودکت نگو:

۱- هیچ وقت به کودکتان نگویید که لیاقت کارهای خوب را ندارد و همیشه باید کتک بخورد؛ این کار باعث بی ارزش کردن وجود کودک می شود.

۲- هیچ وقت به کودک نگویید که او را ول می کنید و از سرنوشت خودتان پیش او گله نکنید؛ این کار یعنی منت گذاشتن بی خود سرکودک

۳- هیچ وقت بین کودک خود و بچه دیگرتان و یا حتی بچه غریبه نگویید به این بچه دست نزن؛ این کار باعث فرق گذاشتن بین دو کودک می شود.

۴-هیچ وقت زمانی که کودک در حال گریه است نگویید بس کن چقدر زشت گریه میکنی و یا چقدر زشت شدی؛ این کار باعث القا حس کافی نبودن به کودک می شود.

۵- هیچ وقت به کودک نگویید اگه این کار رو بکنی غریبه(یاهرچیز دیگر) میاد تورو میبره؛ این کار باعث ایجاد ترس و ناامنی در کودک می شود.