تخم کتان برای چی خوبه و فواید تخم کتان چیست؟ بذر کتان با طعم ملایم، آجیلی و ترد خود، یک ماده همه کاره است که می تواند طعم و بافت تقریباً هر دستور غذایی را بهبود بخشد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با خواص این ماده‌ی مغذی به صورت کلی آشنا کنیم پس با وان مارکت همراه باشید.

دانه ای ریز با خواص جادویی!

دانه ای ریز با خواص جادویی!

سرشار از پروتئین است

بذر کتان از دیرباز جزو محصولات زراعی جهان است.تخم کتان سرشار از پروتئین هایی نظیر آرژنین آمینو اسید، اسید اسپاستریک و اسید گلوتامیک است و آزمایش های فراوان برروی حیوانات بیانگر این است که پروتئین های این بذر به تقویت سیستم ایمنی،پایین آمدن سطح کلسترول،پیشگیری از تومرها کمک می کند،علاوه برآن پروتئین های این تخم خاصیت های ضدقارچی دارد.
  • سرشار از اسیدهای چرب امگا۳

اسید آلفالینولنیک یکی از دو اسید چرب مهم است که بدن قادر به تولید آن نیست،اما بذر کتان دارای مقدار زیادی اسید آلفالینولنیک است که تا حدود زیادی اسیدچرب امگا۳ گیاهی است که جایگزین خوبی برای گیاهخوران یا افرادی که ماهی نمی خورند،می باشد.بنابر تحقیقاتی برروی حیوانات اسید آلفالینولنیک مانع جمع شدن کلسترول در رگ های خونی قلب شده و سطح التهاب شریان هارا پایین آورده و از رشد تومر نیز می کاهد و همچنین کسانی که اسید آٖلفالینولنیک زیادی دارند ۱۴درصد کمتر در معرض حمله قلبی و حتی سکته مغزی هستند.

خواص تخم کتان برای جلوگیری از سرطان

میزان لیگان موجود در تخم کتان ۸۰۰برابر بیش تر از سایر غذاهای گیاهی است و لیگان ها ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و استروژنی هستند که از خطر مبتلاشدن به دیابت می کاهند و تحقیقات نشانگر آن است که زنانی که تخم کتان بیشتری مصرف می کنند ۱۸درصد کمتر در تهدید سرطان سینه هستندو مردانی که روزانه ۳۰گرم بذرکتان مصرف می کنند کمتر در معرض مبتلاشدن به سرطان پروستات هستند و علاوه برآن این دانه قادر به پیشگیری از سرطان روده و پوست نیز می باشد.

  • سرشار از فیبر

افرادی که دچار بیماری هایی اعم از سندروم روده تحریک پذیر و بیماری دیورتیکتیک و یا مشکل یبوست هستند ازمصرف تخم کتان در رژیم غذایی خود غافل نشوند؛زیرا یک قاشق غذاخوری از این دانه دارای ۱.۹ گرم فیبر است و فیبر مورد احتیاج زنان و مردان روزانه ۸تا۱۲درصد است و این دانه حاوی دو نوع فیبر بوده:محلول و غیرمحلول.این دو فیبر در روده بزرگ به وسیله باکتری ها تخمیر می شوند و حجم مدفوع را زیاد کرده و به منظم شدن حرکت روده کمک می کنند یعنی فیبر محلول با ثابت نگه داشتن اجزای روده از سرعت گوارش می کاهد که بیانگر یاری رساندن به منظم شدن قند خون و کم شدن کلسترول است و فیبر غیر محلول باعث ترکیب آب بیشتر با مدفوع شده و حجمش را افزایش می دهد و سرانجام دفع مدفوع راحت تر صورت می گیرد.

کاهش کلسترول 

از دیگر فواید تخم کتان می توان به کاهش کلسترول خون اشاره کرد.در طی تحقیقی کسانی که مبتلا به کلسترول بالا بودند سه ماه روزانه ۳۰گرم بذرکتان خوردند و درنتیجه شاهد کاهش ۲۰درصد از کلسترول خونشان بودند.البته مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری بذرکتان به مدت یک ماه می تواند موجب افزایش سطح کلسترول خوب به میزان ۱۲درصد باشد.خانم های یائسه نیز خوردن این دانه را فراموش نکنند؛زیرا اگر روزنه ۳۰گرم بذرکتان مصرف کنند سطح کلسترول مضر بدنشان ۷تا۱۰درصد کاهش می یابد و دلیل آن وجود فیبر در بذر کتان است.
  •  خواص تخم کتان برای کنترل فشار خون
در کشور کانادا تحقیقی انجام پذیرفت و نتیجه آن این شد که تخم کتان می تواند آمار بیمارانی که فشارخون بالا دارند را کاهش دهد؛زیرا مصرف روزانه ۳۰گرم تخم کتان به مدت ۶ماه قادر به کنترل فشارخون است و سیستولیک و دیاستولیک را بکاهد.

مهار سطح قند خون

طی تحقیقاتی اثبات شد مصرف روزانه ۱۰تا۲۰گرم دانه کتان می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع۲ که بیماری ای شناخته شده در جهان است،مؤثر باشد؛زیرا این دانه باعث کاهش ۸تا۲۰درصد قندخون می شود و دلیل آن بنابر این می باشد که فیبر غیرمحلول موجود در این دانه رهاشدن قند در خون را آرام می کند و منجربه کاهش قند خون می شود،اما نتیجه یک تحقیق دیگر می گوید دانه کتان هیچ تأثیری برروی سطح قندخون یا بهترشدن دیابت ندارد و دانه کتان در حالت عادی فواید فراوانی را دارا می باشد.

ارتباط تخم کتان با لاغری

وجود فیبر در تخم کتان باعث بی اشتهایی و احساس سیری می شود،به دلیل اینکه فیبر محلول موجود در تخم کتان سبب آرام شدن گوارش در معده شده و منجربه تحریک هورمون های کنترل اشتها می شود و بنابراین می توانید با افزودن ۲۵گرم تخم کتان به نوشیدنی های خود به کنترل وزنتان کمک کنید.

  • موارد پیشنهادی برای تناول بذر کتان

تخم کتان را درموارد  گوناگونی می توان مصرف کرد در صنایع، خوراک دام و طیور و غذای انسان.برای مصرف آن، دانه‌ها باید کاملا آسیاب‌ شده و روی سالاد، اسموتی، خمیر نان، کلوچه و ماست ریخته شوند.