کوفته گشنیز یکی از خوش طعم ترین غذاهای شیرازی می باشد. این کوفته لذیذ با آرد نخودچی، گوشت چرخ کرده، گشنیز، برنج، گوجه فرنگی و … درست می شود و طعم بسیار خوبی دارد. این غذا به دلیل داشتن گشنیز منبع ویتامین C است و به تامین ویتامین C مورد نیاز بدن کمک می کند.

علاوه بر این، گشنیز در درمان نفخ، بی خوابی، تهوع و عطش نقش بسیار موثری دارد و سبب تقویت معده، تنظیم کلسترول، کاهش التهابات پوستی، بهبود اسهال و تقویت استخوان ها می شود. کوفته گشنیز با روغن بسیار کمی درست می شود و برای کسانی که چربی خون بالایی دارند، بسیار مناسب می باشد.

غذای سالم و مقوی با گوشت و گشنیز | تقویت کننده معده

غذای سالم و مقوی با گوشت و گشنیز | تقویت کننده معده

روش تهیه ی کوفته گشنیز

مواد لازم برای تهیه ی کوفته گشنیز:

گوشت چرخ کرده 500 گرم
گشنیز 250 گرم
آرد نخودچی یک دوم یا دو سوم پیمانه
برنج پخته 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
گوجه فرنگی 500 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به اندازه کافی
آبغوره یا آبلیمو به میزان دلخواه

دستور پخت کوفته گشنیز:

یک عدد پیاز را رنده کنید و همراه با تخم مرغ، نمک، فلفل، دارچین، برنج پخته، آرد نخودچی و گوشت چرخ کرده خوب ورز دهید. سپس دو تا سه قاشق گشنیز خرد کرده را با آن مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت استراحت دهید. برای آب کوفته یک عدد پیاز دیگر را ریز خرد کنید و در یک قاشق روغن تفت دهید تا طلایی شود. هنگامی که پیاز طلایی شد، گوجه فرنگی ها را به دو نیم تقسیم نمایید و در آن بریزید. سپس رب و کمی گشنیز به مواد خورش اضافه کنید. به این مواد به تعداد افراد یک فنجان چایخوری آب اضافه نمایید. پس از اینکه خورش کوفته دو تا سه جوش زد، کوفته هایی را که به اندازه گردو آماده کرده اید را درون آب کوفته (خورش) بریزید. هنگامی که تمام کوفته ها را داخل آب ریختید، حرارت شعله را تا 10 دقیقه کم کنید. تا 10 دقیقه هم باید بپزد. 5 دقیقه آخر به دلخواه یک فنجان آبغوره یا آب لیمو یا آلو یا گوجه فرنگی ریز 10 تا 12 عدد اضافه کنید. بعد از 5 تا 10 دقیقه که جوشید، خورش آماده است، می توانید آن را میل کنید.